|
HR:s roll "Fixarmalte"
2007-07-16 - Ibland får jag uppfattningen att HR har mer än roll av "fixarmalte" är av en strategisk partner. Att vi vill vara en strategisk partner betyder inte att vi är det. "Fixarmalte" är ett begrepp inom äldreomsorgen där det är en person som fixar olika saker för de äldre från att byta gardiner till glödlampor och stopp i avlopp. Är det inte så att det är vad organisationerna oftast kräver av oss. Vi ska ordna alla besvärliga personalproblem och se till att det är lugn och ro i företaget, en slags företagens "fixarmalte". Det finns naturligtvis undantag, men i sanningens namn hur många står inte upp över näsan med operativa saker som måste fixas som gör att vi inte har tid för strategiska frågor, frammåtblick eller har tid för eftertanke. Eller är det så att vi försöker både att vara "fixarmalte" och en strategisk partner och vad är då sannolikheten att lyckas.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Kjelle
2007-07-17 08:40:41 -
Håller i princip med om din farhåga. Tror dock att mycket av det strategiska arbetet synliggörs och marknadsförs i brandkårsutryckningar och malte-fixande. Om HR bara försöker sitta och vara strategiska, tror jag att man får svårt att skapa den tillit och trovärdighet som krävs av alla som vill vara partners. Vem litar du mest på själv, Magnus? Vem vill du helst ha som partner i ett komplext strategiskt arbete?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-07-17 10:37:17 -
Hej Kjelle Du har rätt, det är i vardagen man ska vara strategisk, att arbeta för att långsiktigt "tömma inkorgen" En som bara sitter och är strategisk blir nog betraktad som en flummare. Men det är nog tyvärr alldeles för vanligt att avdelningen mer fungerar som en expedition som gör att man inte orkar eller kan höja blicken och titta frammåt. Själv vill jag ha en partner som gör något och har egna idéer, en som ser helheten.
Postat av: kjelle
2007-07-18 10:28:33 -
Tror att HR kört fast i något slags gammaldags förhandlingstänkande, där budet är att man KRÄVER att vara en HR Business Partner. Partnerskap förtjänar man ju, när man visat at man håller ihop när det blåser hårt osv. Tror att det finns massor av HR-folk som i praktiken är HR BP redan, även om de inte alls tituleras så. Å andra sidan har nog både Ericsson, Volvo och Telia Business Partners som ingen jävel har någon lust att diskutera med... Finns det någon krav-spec på vad som krävs av en HR BP? Och har den spec-en något med HR att göra???
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-07-18 13:35:22 -
Hej Kjelle Kloka synpunkter. man måste ha förtjänat både tillit och respekt för att få en bra partnerskap. Att få enbart titeln kan vara den så kallade snedsparken uppåt där man sitter utan någon egentlig påverkan mer än en titel. Jag har inte sett någon kravspec på HR BP, mer än i en annons där man sökte en HR BP och det liknade mer att man skulle vara en politruck i företaget än en partner för utveckling.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|