Sabuni:Diskriminering ska kosta för arbetsgivaren
2007-07-24 - Integrationen har misslyckats , hävdar regeringen och vill pröva på att använda sig av situationstester som bevis i diskrimineringsärenden. Sabuni vill att det ska kosta att diskriminera. Ett tänkt scenario kan vara en arbetssökande som har ett utländskt klingande namn respektive en med svenskklingande namn får söka samma arbete. Behandlas de olika kan det tas som bevis till domstol som då kan bötfälla arbetsgivaren. Se länk: Sabuni: Diskriminering ska kosta Det är väl bara att hålla med om att svensk integration har misslyckats och det finns många faktorer att det är så, bland annat det vi och dom tänkande som genomsyrar samhället. Vi har även svårt att se att mångfald berikar och är bra för utveckling och trivsel. Det som avviker är vi lite rädda för, dansar man inte runt midsommarstången och firar midsommar är man förmodligen lite suspekt och har inte tagit seden dit man kommer, en vanligt förekommande kommentar. Frågan är om vi kan nöja oss med att skrämma arbetsgivare till att inte diskriminera, räcker det och är det egentligen en bra metod? Själv tror jag på utbildning och information och att medvetandegöra om de positiva effekterna med mångfald och att bearbeta och lyfta upp de (o)medvetna fördomar som finns hos var och en.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Peter Cavala
(http://www.cavala.nu)
2007-07-25 09:25:09 -
Jag som själv är 2:a generationens invandrare och med ganska neutralt namn känner att det finns hinder för oss som inte är svenskar. Den rätta vägen är ändå inte att tvinga sig till ett ändrat beteende eftersom det till sist kommer straffa den eventuella anställningen. Istället måste samhället se till att ekonomiska incitament uppstår då företagen anställer invandrare. Dessa ekonomiska incitament kan vara via skatt men det bästa vore att företagen själva inser att kompetensen, den språkliga som finns hos personerna, kan ge nya affärer inom områden som tidigare inte varit kända för företagen. Ett bra exempel i Malmö är alla utländska helgdagar som matkedjorna först nu observerat. Peter Cavala
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-07-25 11:24:26 -
Hej Peter. Håller med dig, vi har ett arbete att göra så att företagen inser vikten och värdet med mångfald. Att det påverkar resultatet positivt, t ex en bank i USA som ökade vinsten med 20%. Vi har tyvärr långt kvar i Sverige innan vi är där.
|