Sju myter om Outsourcing
2007-06-19 - Outsourcing en trend som håller i sig, men är det verkligen lönsamt? Är det inte ett sätt att frånhända sig kontrollen och utvecklingen inom ett specifikt område och hamna i olika entreprenörers våld. Inom personalområdet så pågår det en outsourcing våg, allt för att få en mer slimmad och effektiv organisation. Men glömmer vi inte människan som finns där i närheten med den kontakt och kunskap om organisationen som den har?
Hur bra är det att ersätta växeltelefonister med en talsvarsrobot som inte klarar av gotländska eller en invandrare som bryter? Hur väl känner sig kunderna omhändertagna när de får artikulera tydligt namnet på den personen de söker om man nu vet hur namnet ska uttalas.
Lönekontoret är oftast ett av de första offren, när vi pratar outsourcing inom HR-sidan. Men tänk på den personkännedom som de har byggt på sig under åren som löneassistenter och vilka rutiner som än existerar, så finns det alltid personer som glömmer och gör fel som de rätar upp på grund av sin personkännedom. Det är ju lättare att prata med en person som sitter i samma hus än att ringa ett telefonsamtal 20 mil bort till en helt anonym person. Hur många är det inte som fått ett obehagligt uppvaknande av en outsourcing? För hur väl man än skriver en upphandling, går det inte att täcka in alla aspekter som kan hända i framtiden och det kan bli väldigt dyrt. MITSloan Management Review har en artikel som heter ?Seven Myths About Outsourcing?. Läs den och se om din organisation har gått på dem alla, följ länken: Sju myter om outsourcing Den beskriver allt från orealistiska antaganden till dåligt formulerade kontrakt samt underskattad riskanalys. Vidare tar den upp myterna och hur man ska åtgärda dem. Läs och begrunda då outsourcing ofta bygger på att man enkelt ska komma ner i antalet anställda i företaget istället för affärsnytta och besparingar. Artikeln hämtade jag från nodens kostnadsfria trendspaning "Veckan som gick". se www.noden.se
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Maria
2007-06-19 11:06:26 -
Äntligen någon som ifrågasätter något som verkar vara svaret på alla bekymmer i HR-världen. I andra världar med för den delen. Vågar inte tänka på vad kostnaden är för misskommunikation och bristande kunskap om verksamhet och individer. Jag ifrågasätter starkt businesscaset. /Maria
Postat av: Magnus
2007-06-19 11:38:42 -
Bra Magnus! Det är alltför lätt att göra en kalkyl och "glömma" de värden du beskriver, kunskapen om både kollegor, organisationen och kunderna. Dessutom tecknas ofta långa kontrakt för att göra det lönsamt på pappret, kontrakt som efter kort tid måste omförhandlas då företagets förutsättningar och veksamhet förändrats väldigt mycket. Min gissning är att väldigt få efterkalkyler där hänsyn även tas till de kunskapsvärden som gått förlorade skulle visa att det var en lönsam outsourcing. /Magnus
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-06-19 11:56:46 -
Tack Maria och Magnus. Visst finns det en risk att vi mer eller mindre slentrianmässigt går in i outsourcingaffärer för så ska det vara, är politiskt korrekt eller dyligt. Tål nog att synas i sömmarna ännu mer. Det är nog så att väldigt få efterkalkyler visar på en vinst.
Postat av: Ann
2007-06-19 17:41:20 -
Outsourcing verkar vara lösningen på många HR-problem, men hur blir det med verksamhetskännedomen och är det verkligen lönsamt på längre sikt?
Postat av: Peter
2007-06-19 21:05:43 -
Kul att HRsociety har fått en blogg. Nu finns en mötesplats där alla kan diskutera viktiga frågor.
Postat av: Magnus
Dalsvall
2007-06-19 21:27:58 -
Kul att du uppskattar det Peter. Det är bara att ge sig in i diskussionerna.
Postat av: Magnus
Dalsvall
2007-06-19 21:31:23 -
Hej Ann Ibland får jag känslan att verksamhetskännedom och sådant får stå tillbaka för processer och rutiner. På sikt är jag mycket tveksamt om det är lönsamt i alla fall nu när arbetskraftbristen står för dörren.
|