|
Håller vi på att outsourca ledarskapet till coacher?
2007-10-03 - Frågan dök upp på senaste HR-tankesmedjan angående fenomenet coacher som växer alltmer. Visst chefer och ledare är ofta ensamma och kan behöva bollplank/coacher. Men håller fenomenet på att växa så att cheferna i realiteten abdikerar från ledaransvaret för att luta sig tillbaka och lita på coachens omdöme? Vem blir det då som styr? Blir coachen en informell ledare då? Något att fundera på, vad tycker ni?
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Elin Dunås
2007-10-03 08:12:10 -
En coach ska väl aldrig säga åt dig vad du ska göra, utan uppmuntra dig att själv komma fram till det?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-03 08:38:19 -
Visst är det så, men kan det inte till viss del bero på vad de uppmuntrar.
Postat av: Hanna Klum
2007-10-03 16:57:48 -
Det går inflation i detta med coaching. Lite tröttsamt faktiskt.. Vissa chefer som befinner sig i ett komplext organisatoriskt korsdrag anammar tacksamt detta med coacher som kommer in och ger lite konstgjord andning. Viktigare är väl att hitta lösningar som bär över tid.
Postat av: Eva
2007-10-03 17:26:32 -
Instämmer med E Dunås samt även med H Klum om att det går inflation i detta med coaching. Dock så finns det någon slags helig kossa att chefer ska klara saker och ting själv. Chefer är oxå människor och behöver oxå bolla och reflektera med andra människor. Om inte annat så för den egna utvecklingens skull och för att kunna fortsätta vara en bra chef - Varför inte ta hjälp av en coach?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-03 17:53:27 -
Hej. Hanna och Eva Tack för inläggen, visst kan det vara lite inflation med coacher och visst kan det bli lite konstgjord andning under en period. Men frågan har lite berättigande. Finns det en risk att ledaren abdikerar i sin roll för att följa coachens råd, och hur stämmer coachens människosyn överens med den kultur som råder på företaget eller i praxis. Mardrömmen vore väl en coach med bristande empatisk förmåga med noll tillit. Vad skulle en sådan inte kunna coacha till för en svag ledare.
Postat av: Eva
2007-10-03 21:31:30 -
Fast mardrömmen är väl ändå en ledare med bristande empatisk förmåga med noll tillit (vilket oxå finns!)? Vad kan inte en sådan åstadkomma? Och om ledaren är svag...så kanske det ändå inte skulle vara en bra ledare - med eller utan coach? All företagskultur är inte bra kultur. Ledare för även dålig kultur vidare, även om ledaren inte är svag eller dålig. Det kan vara bra med nya ögon även på sk "praxis"?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-03 22:43:20 -
Hej Eva Håller med dig en ledare som saknar empati och tillit är en mardröm. Men det verkar tyvärr som vi går åt det hållet nu. Jag brukar skriva att den delen börjar bli en bristvara i ledarskapet numera. Om det beror på kvartalsekonomins hårdare klimat eller på managementutbildningarna där effektivitet och kontroll blir mer prio eller något annat vet jag tyvärr inte. Men visst du har rätt det är en mardröm och det går att coacha både till ett sådant tänkande som från.
Postat av: Ann Fagraeus
2007-10-04 12:51:22 -
Rikard Larsson,professor i företagsekonomi i Lund. höjer ett varnande finger för ledarcoachning om coachen inte har insikt om de olika krav som ställs på ledare beroende på vilken nivå de befinner sig. Rikard gör tummen ner för chefsutbildningar som erbjuder samma koncept oberoende av person och befattning. Källa: Personal & ledarskap 7/8, 2006
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-04 20:25:02 -
Hej Ann. Tack för ett klargörande, det är fler som funderar och är lite kritiska med andra ord.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|