Bloggen skapar dialog

2007-09-20 -

Computer Sweden skriver om att företagsbloggar skapar en dialog med kunderna och du har möjlighet att få en direkt feedback från kunderna och kan fungera istället för en kundservice.

"Att blogga sig till framgång är populärt, men inte så lätt som många tror. Även till synes enkla företagsbloggar kräver rätt strategi för att lyckas. Det visar en uppsats som Leny Heller vid Växjö universitet har skrivit. Hon har intervjuat ett antal företag som satsat på bloggar.

- Det finns ju väldigt många företagsbloggar. Men bara vissa har lyckats med att verkligen föra ut kommunikationen och hålla en dialog med sina kunder, säger Leny Heller.

De som lyckas är de som är personliga i sina inlägg, som vågar visa upp den egna företagskulturen och - framför allt - som vågar skriva om saker som inte bara är bra för företaget.

- Det är otroligt viktigt att våga vara öppen. De företag som lyckas uppmuntrar till dialog på bloggarna och ger svar på kundernas kommentarer, säger Leny Heller". Läs hela artikeln i computer sweden

Så nu är det bara för HR att se över möjligheterna att starta bloggverksamhet i företaget och kommunicera med kunderna. Själv får jag läsa och ta till mig av råden, till exempel att vara mer personlig för att få mer respons. Men jag är ändå rätt nöjd då vi i regel ligger runt 24 plats som företagsblogg.

Till den personliga sidan kan jag nämna att järnskrotet och gummisnoddarna i munnen togs bort i måndags efter halva tiden, så Hannibal Lector är befriad och ett antal kilo lättare. För er som inte alls förstod det så titta på tidigare blogg där  jag manade till att cykla försiktigt.

Ha nu en riktigt bra dag i sann HR-anda och ta det lugnt.


Artikeln hämtades från nodens kostnadsfria nyhetsbrev veckan som gick.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Camilla (http://camillashrsida.blogspot.com)
2007-09-25 15:36:48 - En viss försiktighet i allt för personliga kommentarer på företagsbloggen dock. Läste på aftonbladet om en sjuksköterskevikarie som trots att han blivit lovat förlängning på sitt vikariat inte fick det på grund av att han bloggat om sådant som inte var positivt för sjukhuset han arbetade på. Om man ska företagsblogga är det oerhört viktigt att det först reds ut vad som är ok att blogga om.

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-25 16:59:53 - Hej Camilla. Kul att du har hittat hit från HR-bloggen. Visst skriver man en företagsblogg i en oförstående omgivning måste man vara försiktig eller skriva anonymt. Själv har jag inga direkta förbehåll från HRsociety utan jag kör på som vanligt. Kul att du är med igen.

Postat av: Camilla
2007-09-26 20:00:30 - Tack så mycket Magnus. Ja så länge man i förväg klargjort spelreglerna med dem man skriver för så är allt lugnt.
I min egen blogg svarar jag dock bara inför mig själv...och jag är VÄLDIGT tolerant :-)

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se