Bloggen skapar dialog
2007-09-20 - Computer Sweden skriver om att företagsbloggar skapar en dialog med kunderna och du har möjlighet att få en direkt feedback från kunderna och kan fungera istället för en kundservice. "Att blogga sig till framgång är populärt, men inte så lätt som många tror. Även till synes enkla företagsbloggar kräver rätt strategi för att lyckas. Det visar en uppsats som Leny Heller vid Växjö universitet har skrivit. Hon har intervjuat ett antal företag som satsat på bloggar.
- Det finns ju väldigt många företagsbloggar. Men bara vissa har lyckats med att verkligen föra ut kommunikationen och hålla en dialog med sina kunder, säger Leny Heller.
De som lyckas är de som är personliga i sina inlägg, som vågar visa upp den egna företagskulturen och - framför allt - som vågar skriva om saker som inte bara är bra för företaget.
- Det är otroligt viktigt att våga vara öppen. De företag som lyckas uppmuntrar till dialog på bloggarna och ger svar på kundernas kommentarer, säger Leny Heller". Läs hela artikeln i computer sweden Så nu är det bara för HR att se över möjligheterna att starta bloggverksamhet i företaget och kommunicera med kunderna. Själv får jag läsa och ta till mig av råden, till exempel att vara mer personlig för att få mer respons. Men jag är ändå rätt nöjd då vi i regel ligger runt 24 plats som företagsblogg. Till den personliga sidan kan jag nämna att järnskrotet och gummisnoddarna i munnen togs bort i måndags efter halva tiden, så Hannibal Lector är befriad och ett antal kilo lättare. För er som inte alls förstod det så titta på tidigare blogg där jag manade till att cykla försiktigt. Ha nu en riktigt bra dag i sann HR-anda och ta det lugnt. Artikeln hämtades från nodens kostnadsfria nyhetsbrev veckan som gick.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Camilla
(http://camillashrsida.blogspot.com)
2007-09-25 15:36:48 -
En viss försiktighet i allt för personliga kommentarer på företagsbloggen dock. Läste på aftonbladet om en sjuksköterskevikarie som trots att han blivit lovat förlängning på sitt vikariat inte fick det på grund av att han bloggat om sådant som inte var positivt för sjukhuset han arbetade på. Om man ska företagsblogga är det oerhört viktigt att det först reds ut vad som är ok att blogga om.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-25 16:59:53 -
Hej Camilla. Kul att du har hittat hit från HR-bloggen. Visst skriver man en företagsblogg i en oförstående omgivning måste man vara försiktig eller skriva anonymt. Själv har jag inga direkta förbehåll från HRsociety utan jag kör på som vanligt. Kul att du är med igen.
Postat av: Camilla
2007-09-26 20:00:30 -
Tack så mycket Magnus. Ja så länge man i förväg klargjort spelreglerna med dem man skriver för så är allt lugnt. I min egen blogg svarar jag dock bara inför mig själv...och jag är VÄLDIGT tolerant :-)
|