Kontroll dödar kreativitet

2007-09-24 -

Nu har det fastslagits att kontroll dödar kreativitet. Företagen vill ha kreativa anställda, men deras behov av att kontrollera är starkare. De anställda måste använda metoder som redan finns enligt en avhandling på Lunds Universitet av Farida Rasulzada som citeras i Computer Sweden.

-företagen tänker ibland för kortsiktigt och glömmer att kreativiteten kan bli lönsam i längden. De anställda blir bestraffade om de försöker att utföra arbetsuppgiften på nya sätt, eller om de misslyckats med något nytt tillvägagångssätt. Istället borde de tänka tvärtom.

En kreativ organisation gör inte bara att företaget blir mer innovativt. Personalen mår dessutom bättre.

Håller vi på HR att missa det här slaget? Ekonomiavdelningarna sväller, controllerfunktionerna ökar ofta på bekostnad av HR. Kvartalsekonomin håller på att kväva all form av kreativitet utan all verksamhet ska ske i en noga utstakad process och nåde den som inte följer processen till dess sista bokstav. Jag har förut bloggat om Taylorismen som gör sitt återtåg, nu kanske det börjar bli tid att hejda den expansionen?

Farida skriver vidare att struktur är bra för kreativiteten. Men för hård kontroll skapar risk att man prioriterar kortsiktiga, snabba lösningar, att sänka kostnader och inte tänka på vad man kan vinna på sikt. Dessutom finner Farida något som hon betecknar som konservativ kreativitet: att förbli vid det gamla. Här finns en risk att man belönar traditionalism fast man tror att man är kreativ.

Man har även tagit fram fem frågar att ställa om  företaget är kreativt.
Fråga dig fram

Är ditt företag kreativt? Testa din arbetsplats med fem korta frågor:

?1.       Lyssnar din chef på dig? Är det dialog snarare än monolog som förs?

?2.       Är det tillåtet att misslyckas eller bestraffas misslyckanden?

?3.       Uppmuntras du att vara kreativ och komma med nya idéer?

?4.       Har du och dina kollegor möjlighet att göra er hörda när det gäller hur företaget styrs och sköts?

?5.       Använder ni ett uppmuntrande språk, eller möts nya idéer oftast av "Nej det har vi redan provat"


Läs artikeln i Computer Sweden HÄR


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Lars Andersson
2007-09-24 16:44:41 - Allt mer styrs efter processer och riktlinjer. Hur blir det med kreativitet?

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-24 17:03:32 - Hej Lars.
Det är nog bara att konstatera att det blir svårt med kreativiteten, men blir bra på att kontrollera. Långsiktigt blir väl det en stagnation av det hela.

Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2007-09-25 10:11:33 - De 5 punkterna är viktiga att ständigt fråga sisg själv i en chefsroll.
Att lyssna på en medarbetare och föra dialog, det bidrar till att medarbetaren känner sig delaktig och stimulerar motivationen att engagera sig och göra ett bra jobb.
Misslyckanden skall givetvis inte bestraffas men givetvis är det viktigt att ett misslyckande tas upp till diskussion i syfte att "lära av misstagen", för båda parter, ett misslyckande av en arbetstagare kan även lära ledningen saker som t.ex att de har brustit i information el.dyl.
Att uppmuntra / stimulera personalen till att bli kreativ är oerhört viktigt och att ta till vara på nya friska ideer, men vem som helst kan inte bara prova nya saker på egen hand utan att först ha fått godkännande från sin chef eller ledningsgrupp då de först måste förankra och kvalitetssäkra ideerna, däremot går det inte säga generellt eftersom olika individer har olikaa kompetens, men viktigast av allt är att använda sitt sunda förnuft i olika situationer, det är nog så viktigt som den meriterande inlästa kompetensen.
Alla har möjlighet till att göra sig hörda i företaget, allt beror på hur man framför saker och hur envis man är *L* Det sorgliga ( eller lite roliga ) är bara när en anställd kommer med en toppide och dennes chef svarar: "Jaja, det där har vi redan tänkt på eller ännu värre att näää, det går inte genomföra." - Bara för att sedan efter nåt år genomföra iden för att ta åt sig äran själv....en sådan chef hindrar företagets utveckling, ett år har gått i onödan samt att distansen växer mellan arbetsgivare och personal.
Man skall inte straffa misstag men belöna ideer.
Vad beträffar kontrollen kontra kreativiteten...???
har de med varandra att göra, det anser inte jag, det ÄR viktigt att kontrollera de saker som är viktiga att kontrollera, personalen är viktig att kontrollera...( nu vet jag att jag kommer i blåsväder när jag säger så, men utan kontroll av personalen, hur vet man då vad de gör )????
Däremot skall man kontrollera genom att låta personalen vara delaktiga i vad som sker i företaget
"stimulera till kreativitet", mm och följa upp vad de presterar för resultat....är inte det att kontrollera??? En anställd kostar mycket pengar och är nästan alltid den högsta kostnaden för företaget ( till skillnad från maskiner som innhandlats så har
man inga avskrivningar på lönerna ). Om medarbetarna får vara "delaktiga" och förstå ekonomin och vad deras löner kostar med arbetsgivaravgift mm så tror jag de tillåter mer kontroll av sig själva.....det behöver inte betyda att de känner sig direkt just "kontrollerade" eftersom de får vara delaktiga i företaget.
( tankar tankar o åter tankar )...
Men det är viktigt att verkligen tänka igenom allt från alla håll och kanter, gör man inte det i ledarrollen, hur skall man då vara säker på att de beslut man tar är de riktiga och att de långsiktigt leder till nåt bra.
Jeanetts kommentarer och tankar om ledarskap.

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-25 17:18:17 - Hej Jeanette Christine Hemmingsson
Det var många tankar. Vad som är viktigt är att kontrollen inte tar makten över kreativiteten. Kontroll kan utövas på många sätt, och är inte alls oviktig. Men när den detaljstyr och förhindrar den minsta avvikelse kan den vara farlig och hämmande.


Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2007-09-26 14:28:52 - Jag brukar ha många tankar *L*
Jo jag förstår vad du menar och håller med, givetvis skall man uppmuntra till eget initiativtagande, det finns ingen chef som har tid att vara och snoka i allt som de övriga anställda har för sig, gör man det ändå ( OCH INTE HÅLLER SIG TILL ATT GÖRA SAKER RÄTT ) blir företagets fokusering och prioritering lidande samtidigt som den anställdes självkänsla och kreativitet försämras....håller ånyo med *L*
Däremot måste det finnas kontroll, men kanske mer övergripande att då och då överblicka individernas resultat och låta dem ha stort spelrum att nå sina mål, det är ju ändå att nå målen som är viktigast och inte alltid hur man når dem, det kan vara individuellt.
.....säger jag som aldrig har jobbat som rekryterare *S* ...men anser att det är sunt förnuft.
Från det ena till det andra...klarar inte att lägga in bild på mig i min profil, hur kan det vara så svårt?......Har klara tankar om hur man skall sköta företag, men kan inte lägga in en liten bild....man kan undra hur korkad man kan vara ibland *L*

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-26 14:47:12 - Hej Jeanette Christine .
jag håller med dig att man måste säkerställa att personalen arbetar mot sina och företagets mål. Den uppföljningen måste ske kontinuerligt genom bland annat medarbetarsamtal. Målen gör man upp tillsammans med medarbetarna samt stämmer av. Den
kontrollen som förekommer till exempel i processorientering är till för att man inte ska kunna göra avsteg (och pröva något nytt) Risken man då löper är att det blir en statisk verksamhet som inte hinner med förändringarna som sker i omvärlden.
Detta med bild är inte alltid så lätt. Bilden du har kanske är för stor. Spara om den som JPEG fil eller liknande som kräver mindre minne. Lycka till

Postat av: Camilla
2007-09-28 21:31:09 - Med risk att vara kärringen mot strömmen. Fast en uppriktig undran från en som inte riktigt vet var hon står i frågan.
Finns det någon forskning som visar på högre reultat för företag som arbetar aktivt med att främja kreativitet?
Frågebakgrund: I slutändan handlar det om att företag vill tjäna pengar...man vill ha processer som stödjer detta övergripande mål.
Kreativiteten KAN bli lönsam i längen...men vet vi det?
Ställer saken på sin spets....

Postat av: Magnus Dalsvall (http://www.hr-akuten.se)
2007-09-29 11:56:30 - Hej Camilla. Det är bra några måste vara "kärringen mot strömmen" I annat fall blir det ingen dialog. Visst alla företag vill och måste tjäna pengar, men i gårdagens SvD kunde man läsa om kvartalsekonomiska styrningen som förhindrade på sikt lönsamhet. Kommer en blogg om detta. När det gäller kreativitet så finns det möjlighet till kreativitet så trivs medarbetarna bättre och presterar mer. Mångfald ökar kreativiteten har det visat sig och det finns exempel i USA där Union Bank ökade sin vinst på sista raden med 20%.

Postat av: Camilla
2007-09-30 18:38:04 - Magnus. Intressant att det finns forskning som faktiskt visar på samband. Det var just det som var min poäng. Problemet med de här "mjuka frågorna" är att det kan vara svårt att påvisa orsakssamband. Kan vi som företag vara säkra på att det är just vår satsning på att öka kreativiteten som bidrar till ett ökat resultat?
Det ligger en hel del i talesättet "money talks". Det är just detta som jag ser utmaningen i för HR. Hur visar vi att de mjukare frågorna genererar bättre resultat för företagen?
Forskning i ämnet är en mycket bra start...

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-09-30 23:25:42 - Hej Camilla. Forskning kanske är och ta i, men en undersökning som ett konsultbolag som visar på det ibland skadliga kvartalsekonomiska tänkandet. Kommer förövrigt i min blogg på måndag 1 oktober.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se