(o)medvetna fördomar och rosa pengar
2008-08-01 - Projektet "Fritt Fram" har genomfört en kartläggning om hur bra svenska företag är på att bemöta homo- och eller bisexuella. Undersökningen gav en tydlig bild. Samtidigt som många homo- och bisexuella är osäkra på vilket bemötande de kommer att få, anser sig majoriteten av företagen vara tillräckligt kompetenta för ett professionellt bemötande av alla. Så det finns ett stor glapp. 50% anser sig osäkra på om de ska bli bra bemött som kund på grund av att man är homo- eller bisexuell. 41% är osäkra i kontakten med resebranschen 43% är osäkra i kontakt med banken 49% är osäkra i kontakt med försäkringsbolag 59% är osäkra vid bilköp- Samtidigt så konstaterar undersökningen att över 75% rekommenderar homovänliga företag. En beräkning som Timbro gjorde 2002 visar att köpkraften bland homo- och bisexuella är ca. 18 miljarder! (2002) Det här kommer bland annat Ann och jag prata om på Stockholm Pride idag under temat "(o)medvetna fördomar i arbetslivet och rosa pengar"
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2008-08-04 07:02:57 -
...och det gjorde ni himla bra.
Jag hoppas vi får se er fler gånger i Pridesammanhang.
Hbt-personer är en stor fortfarande utsatt grupp, där det också finns mycket kompetent arbetskraft, så Era mycket kloka värderingar behövs som gynnar alla, både hbt-personer och fördetagen.....
.....men det gäller givetvis alla andra människor med.
Att bemöta arbetssökande lika och se till kompetensen före andra saker som hudfärg eller sexuell läggning, det behöver företagens personalansvariga lära sig mer om och inse att det faktiskt också ligger business i att tänka i dessa banor.
Ni gör ett jättebra jobb och är föregångare inom rekrytering.
En stor ROS till Er och HR-Akuten.
Jeanette Christine Hemmingsson
Postat av: Magnus Dalsvall
2008-08-04 13:44:07 -
Hej Jeanette Christine
Jag tackar dig på Anns och mina vägnar.
|