(o)medvetna fördomar och rosa pengar

2008-08-01 -

Projektet "Fritt Fram" har genomfört en kartläggning om hur bra svenska företag är på att bemöta homo- och eller bisexuella. Undersökningen gav en tydlig bild. Samtidigt som många homo- och bisexuella är osäkra på vilket bemötande de kommer att få, anser sig majoriteten av företagen vara tillräckligt kompetenta för ett professionellt bemötande av alla. Så det finns ett stor glapp.

50% anser sig osäkra på om de ska bli bra bemött som kund på grund av att man är homo- eller bisexuell.

41% är osäkra i kontakten med resebranschen

43% är osäkra i kontakt med banken

49% är osäkra i kontakt med försäkringsbolag

59% är osäkra vid bilköp-

Samtidigt så konstaterar undersökningen att över 75% rekommenderar homovänliga företag. En beräkning som Timbro gjorde 2002 visar att köpkraften bland homo- och bisexuella är ca. 18 miljarder! (2002)

Det här kommer bland annat Ann och jag prata om på Stockholm Pride idag under temat "(o)medvetna fördomar i arbetslivet och rosa pengar"


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2008-08-04 07:02:57 - ...och det gjorde ni himla bra.

Jag hoppas vi får se er fler gånger i Pridesammanhang.

Hbt-personer är en stor fortfarande utsatt grupp, där det också finns mycket kompetent arbetskraft, så Era mycket kloka värderingar behövs som gynnar alla, både hbt-personer och fördetagen.....

.....men det gäller givetvis alla andra människor med.

Att bemöta arbetssökande lika och se till kompetensen före andra saker som hudfärg eller sexuell läggning, det behöver företagens personalansvariga lära sig mer om och inse att det faktiskt också ligger business i att tänka i dessa banor.



Ni gör ett jättebra jobb och är föregångare inom rekrytering.



En stor ROS till Er och HR-Akuten.



Jeanette Christine Hemmingsson

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-08-04 13:44:07 - Hej Jeanette Christine

Jag tackar dig på Anns och mina vägnar.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se