Strategiskt HR men hur mycket?
2008-03-11 - Vid samtal med HR-personer märker man att alla vill arbeta strategiskt och tycker samtidigt att man har sina bästa förmågor där. Men hur mycket är strategiskt i HR-arbetet? Består det inte till stora delar av en administrativ bas som måste fungera för att överhuvudtaget börja andas strategiska frågor. Den här administrativa basen är det inte ett bortglömt område som upptar den största delen av de flesta HR-arbetares arbetsuppgifter. Det vore kanske idé att titta mer på den för att frigöra tid för det strategiska arbetet, eller vågar vi inte det för då försvinner tjänster i motsvarande grad som administrationen fungerar smidigare? Jag vill nog påstå att det är upp till 80% av administrativt basarbete som ingår i en normal HR-befattning, kanske något att fokusera på än den ständiga fokuseringen på de övriga 20%:en som ofta inte ens efterfrågas. Eller är det så att vi har en diskrepans på vad vi anser är strategiskt HR-arbete? Att hitta på lösningar hur vi ska anpassa oss till den nya arbetsrätten är det en strategisk fråga till exempel. Jag tycker personligen att det är en reaktiv handling mer än en proaktiv. En anpassning till en lagstiftning framför att påverka lagstiftningen med vår praktiska erfarenhet. Ha en bra dag därute i verkligheten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|