X-box spelare -morgondagens ledare

2008-05-03 -

Generation X-box är på ingång. Dagens spelare är morgondagens ledare och medarbetare. Det de lär sig om ledarskap i spelen kommer de att vilja tillämpa i morgondagens organisationer. I alla fall om vi ska tro en artikel i CIO läs den gärna HÄR.

I artikeln menar man att många av spelen är komplicerade intellektuella utmaningar som tränar allt från reaktionsförmåga till att hantera grupper i komplexa miljöer. Är det här en utveckling från att lära sig flyga i simulatorer till att träna in ett ledarskap i en organisation?

Det tas upp spelet World of Warckraft som ett exempel där man tydligen lär sig leda grupper. Frågan jag ställer mig är om den komplexa verklighet som vi trots allt befinner oss i kan liknas vid ett förprogrammerat spel? Sedan kan man fråga sig vilka spel skulle i så fall vara meriterande här framhålls till viss del World of Warcraft (har aldrig spelat det), men det spelet som verkar populärast just nu är Grand Theft  Auto 4 som speglar en "verklighet" full av droger, skjutvapen med mera, (har inte spelat den heller). Men vad är egentligen skillnaden i så fall och vilken organisation vill tillämpa den typen av ledarskap.

övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria  trendspaningsbrev "Veckan trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!

http://www.noden.se/vtt.


Permalink   Ledarskap  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Pär Engholm
2008-05-05 20:53:08 - Fick nyligen en genomgång av en kollega hur detta World of Warcraft fungerar. Mitt intresse för att spela själv ökade inte men däremot blev jag mäkta imponerad av denna subvärld. Min kollega pratar med medspelare över hela världen via en "radiokanal" på nätet och bestämmer tid pch plats för nästa "utmaning". Någon individ har läst på vad "utmaningen" ställer för krav på individerna och plockar sedan ihop ett team (inbjudan) som passar och bestämmer NÄR "utmaningen" skall genomföras. Under själva spelet kommuniceras det i realtid mellan de kontinenter spelarna bor på i verkligheten och taktik/strategier kan förändras. Mycket intressant! :-)

mvh Pär Engholm, personalchef 21.Logistikbataljonen / Nordic Battlegroup

Postat av: Pär Engholm
2008-05-05 20:57:02 - Fick nyligen en genomgång av en kollega hur detta World of Warcraft fungerar. Mitt intresse för att spela själv ökade inte men däremot blev jag mäkta imponerad av denna subvärld. Min kollega pratar med medspelare över hela världen via en "radiokanal" på nätet och bestämmer tid pch plats för nästa "utmaning". Någon individ har läst på vad "utmaningen" ställer för krav på individerna och plockar sedan ihop ett team (inbjudan) som passar och bestämmer NÄR "utmaningen" skall genomföras. Under själva spelet kommuniceras det i realtid mellan de kontinenter spelarna bor på i verkligheten och taktik/strategier kan förändras. Mycket intressant! :-)

mvh Pär Engholm, personalchef 21.Logistikbataljonen / Nordic Battlegroup

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-05-05 22:34:26 - Hej Pär
Tack för den genomgången och utvecklingen av spelet, låter faktiskt riktigt intressant och förmodligen mycket lärorikt. Så det finns en viss relevans för att ha med det i meritförteckningen i framtiden för dagens ungdomar.

Postat av: Tommy Viklund
2008-05-07 14:01:53 - ”Frågan jag ställer mig är om den komplexa verklighet som vi trots allt befinner oss i kan liknas vid ett förprogrammerat spel?”



Har inte spelat World of Warcraft, men tidigare spel som bygger på samma koncept. Spelen är uppbyggda på interaktion mellan spelare i en värld som består av förprogrammerade regler. Men frågan om moral och etik finns med (för vissa mer omedvetet än andra) och det är intressant hur man själv och andra resonerar i en värld där konsekvenserna av ens handlande får olika effekter beroende på vilken makt man har.



Spelar dock ett annat strategispel via nätet som även det bygger på grupper och allianser, frågan om kommunikation från ledningen är alltid aktuell, likaså att få med alla på den strategi som ska råda.



Så även om det finns förprogrammerade regler – liknande samhällets lagar – så sker det så mycket mer i spelen som jag tror att en lärbar person kan ta till sig och utvecklas av.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-05-07 22:27:09 - Hej Tommy

Uppenbart finns det en hel del som vi kan ta till oss från spelen, trots att det naturligtvis inte kan ta med alla aspekter i en komplex verklighet. Kan man lära sig att flyga i en simulator så kan man nog lära sig en del av ledarskapet genom dessa spel också. Har faktiskt försökt själv någon gång att spela strategispel men tröttnar så fort för det är oftast väldigt omfattande manualer som man måste plöja igenom för att ha någon som hellst chans.

Postat av: Pernille
2009-02-06 12:37:29 - Framförallt så finns i spelen en möjlighet att interagera med andra människor på ett sätt som kräver social kompetens, lyhördhet, ledarskap och problemlösande egenskaper. Sen kan en spelvärld aldrig bli lika komplex som verkligheten. Men misstagen vi gör här kanske inte orsakar lika mycket skada? Så det finns all anledninga att titta på möjligheterna till träning online i spelvärldarna.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se