#531. Lika söker lika

2009-08-13 -

Bilder säger mer än tusen ord sägs det och den här annonsen om ny VD som har varit stort uppslagen i tidningarna några gånger, visar väl med all tydlighet hur man ska se ut att platsa i företaget.

Det är förmodligen inte medvetet, men visst skickar det ut en signal.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Eva Sundman
2009-08-14 17:45:42 - Ja Magnus så trött man blir av att se samma sak om och om igen jag blir riktigt irriterad att vi inte kommit längre år 2009. För att bli VD i Sverige ska man vara en vit machoman mitt i livet. Är det så vi själva tänker när vi tänker på en ny VD? Dags att rannsaka sig själv också kanske för att komma vidare...

Postat av: Pia Juhlin Åstrand (http://blogg.kortajobb.se)
2009-08-14 18:43:53 - Jag instämmer till fullo! Allt snack om employer branding och om att vara en attraktiv arbetsgivare verkar ha gått många förbi. Frågan är hu dessa organisationer kommer att klara sig i framtiden?

Postat av: Kjell (http://www.noden.se)
2009-08-15 09:39:44 - Den här gruppen (som både jag och Magnus tillhör) verkar dessutom - om man ska tolka den senaste finanskrisen - vara en drös flockföljande ryggradslösa, ängsliga och dessutom giriga skitskallar.



Är det verkligen en grupp som värd att försöka attrahera?

Postat av: Kal Lops
2009-08-19 22:53:14 - Nu fick dessa små manshatande fruntimmer luft i strupen, igen. Att vara VD, eller vilken annan befattning som helst, kräver att man har rätt kompetens. Könet spelar ingen roll. Sluta upp nu fruntimmer med att tycka så synd om er själva. Om ni har vad som krävs, så får ni också en plats i ledningen, eller blir VD. En inkompetent vit "macho-man" får inget VD-jobb. Det handlar om kvalifikationer, inte könet. Ni verkar leva kvar på 60-talet. Det har hänt massor på 40 år!

Postat av: Kal Lops
2009-08-19 22:53:36 - Nu fick dessa små manshatande fruntimmer luft i strupen, igen. Att vara VD, eller vilken annan befattning som helst, kräver att man har rätt kompetens. Könet spelar ingen roll. Sluta upp nu fruntimmer med att tycka så synd om er själva. Om ni har vad som krävs, så får ni också en plats i ledningen, eller blir VD. En inkompetent vit "macho-man" får inget VD-jobb. Det handlar om kvalifikationer, inte könet. Ni verkar leva kvar på 60-talet. Det har hänt massor på 40 år!

Postat av: Magnus Dalsvall
2009-08-23 11:55:53 - Kal Lops har du hört talas om fenomenet "Groupthink" Något som vi speciellt i Sverige är bra på. Vi bygger gärna strukturer med sådant som är likadant som det har varit förrut. Var den förre VDn från Lundsberg och sedan Handelshögskolan så söker man gärna en ersättare från samma kamratkrets. Bilden i annonsen kan ge en bild av att du ska vara en snygg och proper man i 45 årsåldern för att platsa, inte kvinna, utlänning, äldre. Varför har man en sådan bild om man enbart går efter kompetens?

Postat av: Kal Lops
2009-08-23 23:12:22 - Magnus Dalsvall; Som du skriver att "annonsen KAN ge en bild av att du ska vara .....". Naturligtvis har du rätt i att spekulera i hur andra tolkar en bild, MEN kom ihåg att din tolkning är DIN tolkning. Mao uppstår fenomenet etnocentriscm; dvs du hävdar att DIN egen uppfattning skall ligga till grund för hur andra tolkar en bild. Det är DIN egen tolkning av att man skall uppfylla vissa kriterier (snygg och proper man i 45 års åldern...) och inte andra kriterier (kvinna, utlänning, äldre...). JAG tror att annonsörerna är ute efter att finna den kandidat som har bäst kompetens för jobbet (oavsett kön, åldre, etnisk tillhörighet, sexuell preferens, religion... JAG tror inte att annonsörerna prioriterar kandidaterna DIN subjektiva tolkning av bilden i annonsen. Mao så är du ute och cyklar. Som vanligt.

Postat av: Magnus Dalsvall
2009-08-24 18:18:55 - Det är ingen hemlighet att det är mina åsikter, jag finns med både på bild och namn. Jag tycker att det är viktigt att kunna stå för sina åsikter med namn istället för att vara anonym eller skriva under pseudonym.

Jag tror och vet dock (ett flertal undersökningar visar på det) att vi påverkas medvetet eller (o)medvetet av en massa faktorer och inte alls ser efter att rätt kompetens kommer in i många fall av rekryteringar.

Det finns fortfarande många som resonerar att det känns rätt och magkänslan styr. Två polare från Lundsberg på bild signalerar att de vill ha in en tredje som exempel.

Postat av: Maria
2009-08-31 10:11:54 - Kal Lops; Tyvärr representerar du alltför många idag som har ansvarsfulla ställningar i näringslivet, politiken och den offentliga sektorn. Fenomenet 'groupthink' och att välja något utefter de normer som vi är vana med är i allra högsta grad omedvetet - dessvärre ger det väldigt taskiga konsekvenser då man inte ens väljer bort det man inte uppfattar som normativt utan i de flesta inte ens ser det. Därför väljer män i maktposition män. När man blir medveten om att man faktiskt gör detta kan man ta tag i det och få hjälp med att hitta kompetenta medarbetare utanför ens synfält.

Det finns tonvis med forskning som visar på att detta fenomen existerar även bland de mest öppensinnade människor och om du är intresserad av att veta mer om detta kan jag posta några intressanta böcker som du kan läsa.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se