#557. Behövs HR bp?

2009-11-26 -

Är HR business partner en efterfrågad resurs på företaget, eller ett skapande av en ny befattning/ny titel av HR i tron eller förhoppning av att man vill arbeta mer strategiskt?

Ibland eller rätt ofta undrar jag hur det egentligen står till och jag är tyvärr övertygad om att är inte tjänsten efterfrågad av linjecheferna så lär inte HR komma vare sig närmare affären eller det strategiskt övergripande. Jag ser ofta Business partner rollen bli en slags politruk i organisationen som springer runt och kontrollerar att cheferna gör rätt saker. Hur strategiskt är det och hur mycket förtroende i organisationen ger den ”polisrollen”? När en undersökning visade att sju av tio verksamhetschefer inte såg vilken affärsnytta som HR kan ge så inte blir det bättre med att skapa en ny roll.

Nej jag tror varken att titeländringar eller business partner utbildningar automatiskt skapar ett behov utanför HR-avdelningen, utan det handlar om det finns förtroende och tillit i organisationen för HR. Förtroende och tillit får man inte av en ny titel utan den förtjänar man.

Så sluta simma runt i den lilla HR-ankdammen och blanda er med verksamheten och visa vad ni kan tillföra. Titta inte på vad andra HR-avdelningar säger att de gör utan utgå från era egna förutsättningar. För hur det än är så behövs ni oavsett titel.


Permalink   Ledarskap   Kommentarer (0)   Trackbacks ()
 
#556. HR lämna ankdammen!

2009-11-25 -

Varför är det så svårt att komma vidare med utvecklingen inom HR. Samma frågor diskuteras om och om igen, nu såg jag en utbildning i strategisk HR, det har vi väl pratat om i tio år, men det presenteras som en nyhet. Jag tycker strategi-temat är uttjatat, visst är det viktigt, men för vem? Är det överhuvudtaget efterfrågat av cheferna?

Ibland verkar det som vi simmar i en gigantisk ankdamm och upprepar samma sak hela tiden utan att nämnvärt röra oss framåt. Seminarier och branschpress skriver om hur bra vi är (om vi får säga det själva) och vi klappar gärna om varandra och säger till oss själva att vi gör fantastiska jobb. Är det inte lite farligt med detta navelskåderi! Kommer du med kritik så blir du genast stämplad som illojal mot skrået vilket inte direkt stimulerar till en öppen diskussion.

Tänk att ändra fokus och blicka framåt istället, HR-funktionen behövs, men behöver kliva ur ankdammen. Men jag är inte helt negativ, det finns en pyrande oponion ute som vill ha verklig förändring och jag träffade senast i fredags på ett seminarie folk som har en helt annan inställning än den gängse rådande och jag tycker att det är riktigt befriande. Så än finns det hopp, det gäller bara att de kommer till tals och inte blir alltför nedslagna av de som vill bevara det bestående.


Permalink   Ledarskap   Kommentarer (3)   Trackbacks ()
 
#555. Groupthink i Swedbank?

2009-11-24 -

Läste i SvD idag att VD:n i Swedbank har möblerat om ordentligt. Dels fick nästan hela ledningen i Robur gå över dagen, undrar hur mycket bonus de trots allt har kvitterat ut? Samt att han har tillsatt de flesta nya personerna i ledningen med sina ”gamla” kompisar.

Hur är det med ”groupthink” i Swedbank egentligen? Nog för att det förmodligen behövdes en rejäl förändring med tanke på hur det går för banken, men är det alltid rätt att ta in sina gamla kompisar? Finns det utrymme för nya tankar då, eller blir det att vi gör som vi gjorde förut när vi regerade tillsammans.


Permalink   Företagande   Kommentarer (0)   Trackbacks ()
 
#554. Vinnare eller förlorare i Geelyaffären!

2009-11-17 -

Jag undrar vem som är vinnare eller förlorare i Geeley affären när man kan läsa om en beräknad produktion av en miljon Volvo bila om året och att mer komplicerad tillverkning och utveckling ska ske i Sverige.

Kanske det är för HR-avdelningen att fundera på vad Kinesiskt management innebär och hur en sådan här affär ska slutföras och genomföras på bästa sätt. Att vara protektionistiskt och försöka bevara allt som det har varit eller ta nya intryck. Vi kan väl i alla fall konstatera att det berådande inte var en vinnarstrategi?


Permalink   Allmänt   Kommentarer (1)   Trackbacks ()
 
#553. Stereotypa platsannonser?

2009-11-13 -

Strukturerad, självgående, initiativrik och prestigelös är de vanligaste egenskaperna som man skriver om i platsannonserna enligt en ny undersökning som tas upp i UNt.SE

 Textanalysföretaget Saplo har granskat språket i tusentals platsannonser och drar slutsatsen att det är individualisternas tid på arbetsmarknaden. Själv har jag många gånger funderat över vad prestigelös står för vid en platsannons. Betyder det att du inte får så hög status i organisationen som tjänsten säger i annonsen eller vad.

 Jag håller med som en av personerna som intervjuades  som menade att jobbannonser är oftast tråkiga med ett trist språk och väldigt få som sticker ut. Men det beror väl på att vi gör som vanligt och följer efter alla andra.

I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria  trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!

http://www.noden.se


Permalink   Allmänt   Kommentarer (1)   Trackbacks ()
 
#552. Geelys köp av Volvo ger möjligheter

2009-11-02 -

Är vi rädda för att släppa det gamla och satsa på något nytt istället. Är det inte viktigt att vi ser till att hela tiden ligga i framkant i teknik och affärsutveckling.

Ta bara Geelys eventuella köp av det ”svenska flaggskeppet” Volvo. Istället för att förfasa sig över det uppenbara så se på möjligheterna istället. Varför förfasa sig över att de kan ta över vår teknik, de kan de i alla fall för tekniken är gammal i bilarna och vad säger att de (Kineserna) ligger så långt efter egentligen. Är det inte lika bra att satsa de pengar som kommer in av att tillträda en mångmiljonmarknad och utveckla ny teknik för näst,nästa generation fordon.

I Sverige får innovationsbolag lägga ned i brist på resurser, KI:s doktorander får inte arbete i Sverige och upp till 80% av de som disputerat flyttar utomlands.

Det finns en misstro mot nytt och nytänkande i Sverige till förmån av att vi ska behålla allt som det alltid har varit. En farlig väg för då blir vi omsprungna av tillväxtländerna. När kom en ny stor innovation från Sverige senast?

 Likadant inom HR, vi tittar vad andra gör och gör likadant, så borde det inte vara slut på vårt ”ANKDAMMANDE” och att vi öppnar ögonen mot vår omvärld och ser på möjligheterna istället

I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria  trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!

http://www.noden.se

 


Permalink   Företagande   Kommentarer (0)   Trackbacks ()
 
 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#557. Behövs HR bp?

#556. HR lämna ankdammen!

#555. Groupthink i Swedbank?

#554. Vinnare eller förlorare i Geelyaffären!

#553. Stereotypa platsannonser?

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till info@hrsociety.se eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se