# 544. Motivation skapar lönsamhet
2009-10-01 - Nu har det fastslagits något som vi har vetat länge. Motiverade medarbetare ger lönsammare företag.
Affärstidningen CSR i Praktiken skriver om en undersökning som Forbes har gjort att i takt med att de anställdas motivation ökade, ju högre avkastning gav företagets aktie kommande år. I studien analyserade man Standard & Poors 500-index och kunde där se en klar koppling mellan de anställdas motivation och en stigande aktiekurs.
Det är väl något som vi inom HR kan använda som argument när det gäller resurser och vilket mervärde många av våra aktiviteter faktisk skapar.
Det är väl även något för investerare, titta hur engagerade och motiverade personalen är desto högre chans till en bra avkastning. Kanske lite besk medicin för företagen som nu har gått på varselvågen och skapat anorektiska organisationer.
Läs gärna artikeln HÄR
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Peter Bolinder
(http://www.netsurvey.se/sv/aktuellt/)
2009-10-04 10:42:08 -
Visst är det så att det finns ett tydligt samband mellan arbetsklimat och lönsamhet både på arbetsgruppsnivå och på bolagsnivå. Det har flera studier visat som vi har genomfört på Netsurvey baserat på data från våra kunders medarbetarundersökning. I våra senaste studier har vi studerat sambanden arbetsklimat -lönsamhet per bransch med mycket intressanta resultat som snart kommer att publiceras. Utmaningen är fortfarande att få ledningsgrupper att ta till information om hur de ska driva frågor om arbetsklimat och ledarskap. Ska dock sägas att det är milsvidd skillnad på mottagligheten idag i jämförelse med 4 till 5 år tillbaka i tiden. Det märks inte minst i hur många företag har hanterat relationen till sina anställda i denna lågkonjunktur. I de undersökningar Netsurvey har genomfört i år har medarbetarna ett stort förtoende för företagsledning trots att de i många fall varit tvungna till stora personalminskningar. Jag hoppas att företags relationer kommer upp i prioritering för alla finansanalytiker. Först när dom börjar jaga företagsledningarna om orsaker till hög persopnalomsättning och låga värden på engagemang blir det full rulle.
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-10-18 13:36:38 -
Hej Peter
Hålle helt med dig, när finansanalytiker ser på de "MJUKA" värdena i företagen då blir det fart.
|