#578. Vem behöver en CV?

2010-02-03 -

Vem behöver en CV? Ju mer jag funderar på det så är det search och headhuntingföretagen. De har oftast noll koll på vad personen verkligen har presterat eller om de har gjort skillnad. Oftast kan de inte ens området de ska rekrytera till, det enda de har att gå på är en kort historiebeskrivning i vilka företag de har arbetat i och i vilken position. I bästa fall har de koll på de som syns i ”ryggdunkarklubben” och som simmar bra i den egna ankdammen.

När sedan hos en hel del av headhuntingföretagen i sin kravprofilen för en rekryterare är ekonom med säljerfarenhet förstår man bättre varför CV blir viktig. Förmågan att ”läsa” människor finns inte och det är bara kalla fakta som gäller samt att avsluta eller sälja in ett rekryteringsuppdrag så fort som möjligt. Klart att där är CV:n den absolut viktigaste ingrediensen, men behöver det verkligen vara så? Är det verkligen historian som är avgörande vad personen kan göra i företaget. Är det inte en förlegad del, se föregående blogg.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Jeanette Hemmingsson
2010-02-03 08:23:03 - Alltså...CV är ju bara till för ( i första hand ) att vinna priset till att få komma på intervju.



Det finns tre kategorier som jag ser det.



Den ena är de som är duktiga på att finslipa sina cv:n, kanske t.om salta dem lite. De vinner intervjupriset och lurar alltså till sig tid för intervju fast de inte passar till jobbet.



Den andra kategorin är de som är ärliga, gör någorlunda cv:n och tar med både halvbra och bra saker i sitt cv. Slltså ärliga sökanden.



Den tredje kategorin är de som inte är bra på att sälja sig, skriver dåliga cv:n och kommer för den skull aldrig på intervju...fast de kan vara den allra bästa till just den platsen.



Finns egentligen många fler kategorier, men tar upp dessa tre.



Hur som helst säger inte cv:t ( sitt första säljdokument ), direkt hur bra personen skulle passa för jobbet, men nån slags urgallring måste man ju ha. Fast bättre vore om man träffade alla som söker i verkligheten, just för att läsa av, och inte bara se på historiken, som också kan vara väldigt vinklad.



Men det ÄR svårt. En del rekryterare övar upp sin förmåga till att läsa cv:t mellan raderna....men de sökande övar också upp sin förmåga till att formulera sig på ett sätt så de blir kallade till intervju....oavsett de är bästa kandidaten eller inte till den utlysta tjänsten.



Så...cv:t är bara ett av sätten att sålla bort en del så man slipper intervjua hundratals personer...men säkerligen fanns bland dom bortsorterade flera som skulle vara den allra bästa till jobbet.



Därför tycker jag att företeelsen med öppet hus är väldigt bra, då får man se personerna samtidigt som de lämnar in sitt cv.



Men vad är alternativet? Kan vi slopa cv:t?

Postat av: tanja
2010-02-03 09:05:11 - Hm..



Kommer det inte att vara så här i framtiden (snar framtid) att man hänvisar till en speciell plats på internet där man har en företckning över sig själv och en presentation och när man söker jobbet skickar man bara med ett elektroniskt visitkort med hänvisning till webbplatsen där det kan finnas en bildfil, en ljud fil och tex den där framåtblickande beskrivningen över vad man kan tillföra företaget.- Att man direkt hänvisar till sin profilplats liksom någonstans på Internet som samlar upp dessa profilplatser?



Hm Magnus...

Postat av: Jeanette Hemmingsson
2010-02-03 09:49:36 - Säkerligen. Nätandet bara ökar...vilket är bra på många sätt. Däremot bör den som vill synas, skilja sig från mängden. Att efter man sänt in cv:t ( i pappersform eller elektroniskt ), bör man ringa eller besöka arbetsplatsen för att visa att man verkligen är intresserad. En bild säger mer än 1000 ord L

Postat av: Magnus
2010-02-03 10:20:20 - Hej Vilka bra kommentarer.

Visst CV:n används som utgallring genom en historisk bakgrund. Ok man måste fylla vissa skallkrav oftast, men varför inte en omvänd CV som talar om vad man vill göra för företaget?

Sedan finns det redan idag ett antal databaser med CV:n osm man kan hämta, men det är samma där samma tråkiga mall som inte visar personen.

Men som ni båda säger, det måste sticka ut.

Sedan har vi det här med bild, det återkommer jag till i morgondagens blogg om inget annat inträffar

Postat av: Jeanette Hemmingsson
2010-02-03 12:53:32 - Man kan i och för sig skriva i cv:t vad man vill tillföra företaget, och med cv:t kan man skriva en personlig presentation med bild. Däremot är en bild bra som minne för rekryteraren, om man har visat sig i verkligheten först. Bild är alltid bra, tycker jag. Det borde kanske inte ha någon betydelse hur man ser ut, men bild ger en lite mer...vad ska jag säga...lite mer personlig presentation, än med bara text.



De jag pratar med som söker jobb, brukar jag tipsa om att det är bra både med bild i en personlig presentation, och att de besöker företaget efter de sänt in cv:t. Min uppfattning är inget annat än positivt med det. Det visar att sökanden verkligen vill ha jobbet de söker och inte bara skickar cv:n på löpande band, för att Af kräver att man söker ett antal jobb per månad för att få fortsatt a-kassa eller andra bidrag.



Man måste visa att man är verkligen är intresserad av det jobb man söker, och givetvis som Magnus säger, kunna förklara vad man kan göra för företaget.



Det allra viktigaste är ändå att bygga upp ett eget nätverk...viktigare än cv. Om jag inte missminner mig så har jag läst någonstans att företag i snitt anställer en person per år. Har man då redan kontakter med företaget, har man lite försprång mot de som endast sänder in sitt cv.





Postat av: Fredrik Johnsson (http://www.hrsverige.nu)
2010-02-03 13:50:02 - Jag tillhör dem som tror att vinsten i att vara "Top of the mind" - den som en arbetsgivare tänker på först i ett visst sammanhang är framtidens sätt att bli rekryterad, snarare än välpolerade CV. Kombinationen av dem båda är givetvis inte fel.



Jag jakar därför när Jeanette skriver att det viktigaste är det egna nätverket. Underskattat idag och antagligen underskattat imorgon. Magnus promotade tidigare sidan www.doldajobb.se - hur kommer man åt just de jobb och positioner som inte ens utlyses? Ditt nätverk!

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se