#675. Carema där HR hade kunnat göra skillnad.

2011-12-25 -

Carema är ett bra exempel på hur man snabbt kan förstöra sitt varumärke, där ekonomismen går före humanismen. Visst är det viktigt att företagen gör vinster, men det måste finnas gränser på hur man gör det.

Här verkar även HR köra på i samma linje med sitt värderingsspel som mer bygger på ekonomiska värderingar än på humanistiska. Resultatet är skrämmande och nu mår även personalen dåligt och behöver olika stödinsatser för att kunna stå ut.  Så istället för att göra skillnad valde HR här att gå på företagets linje och förstärka det ekonomiska tänkandet genom ett värderingsspel och premiera att riva servetterna i fyra delar så de ska räcka längre än att skapa ett bra klimat både för de anställda som för de äldreboende.

Men det är klart att hade man byggt upp att humanistiska värderingar skulle råda så hade det förmodligen bara blivit en snygg pappersprodukt som man kan visa till upphandlarna i kommuner och till journalisterna. Däremot skulle de förmodligen inte ges utrymme eller förutsättningar att arbeta efter dom.

Carema är ett bra exempel på där HR hade kunnat göra skillnad, men valde att gå blint på företagsledningens linje utan ifrågasättande och resultatet blev förödande. Hoppas att  HR-avdelningar tar lärdom av Carema och inte gör om samma misstag.

 


Permalink   Allmänt   Kommentarer (2)   Trackbacks ()
 
#674. Varsel o Employer Branding

2011-12-11 -

Jag undrar hur eller om man arbetar med Employer Branding på AstraZeneca och gör man det så har man det nog rätt så tufft. För om man googlar på företaget och varsel så får man 228000 träffar. Vem söker arbete på ett företag som har som rutin att med jämna mellanrum varsla i sin hårt ”leanade” och prövade organisation?

Under några år nu så har det varit så att så fort börskursen sjunker något för bolaget pga av att kvartalsrapporten visade en något mindre vinst än planerat, så har svaret varit att gå ut med ett varsel om uppsägningar. Allt för att visa musklerna till den hypernervösa finansmarknaden.

Vi har kunnat konstatera att man skurit ner på produktion, administration , forskning och nu senast kunde man läsa i Di förra veckan att de ska varsla ytterligare 1150 säljare. Visserligen i USA men ändå.

Jag får inte intrycket om ett företag som satsar på framtiden med dessa varsel,  och detta borde (tycker jag ur mitt perspektiv) snart slå tillbaka att finansmarknaden får upp ögonen att det här är ett företag som inte kommer att kunna satsa framåt.

Det är nog dags att HR får lite luft under vingarna och argumenterar för att kunna bli en attraktiv arbetsgivare så måste man värna om sin personal och se långsiktigt i alla fall längre än senaste kvartalsbokslutet. Annars kommer man att få fortsätta att gå i en negativ spiral och vem vill det?


Permalink   Företagande   Kommentarer (0)   Trackbacks ()
 
#673. Lönen viktigast!

2011-12-04 - Poolia genomförde en undersökning där det visade sig att 87 % av svenska arbetsgare tycker att lönen är viktigast när de ska ta ett nytt jobb. Näst bäst eller 74 %  tycker att det är bra chefer och gott ledarskap.
När i sin tur Svenska arbetsgivare ska svara på vad de tycker är viktigt i sin marknadsföring som attraktiv arbetsgivare  lyfter bara 2 % fram bra chefer! Viktigast var där gott arbetsklimat och god företagskultur. Enligt SvD näringsliv 4 dec och Sara Lomberg.
Dags att börja lyfta fram cheferna. Här borde väl HR gå före.

Permalink   Allmänt   Kommentarer (4)   Trackbacks ()
 
 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#675. Carema där HR hade kunnat göra skillnad.

#674. Varsel o Employer Branding

#673. Lönen viktigast!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till info@hrsociety.se eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se