|
#668. Saknar HR förpackningar?
2011-11-18 - Det är tydligt att det är HR och kommunikation som ska gälla. På kort tid har två HR och kommunikationsföretag uttalat sig i P&L om att man måste ha snygga förpackningar för att slå igenom. Återigen får vi rådet att lägga ut ”våra produkter” så att andra experter ska göra snygga förpackningar av vårt HR arbete.
Jag vill återigen säga att jag har sett många snygga förpackningar som inte har gjort saken ett dugg bättre. En snygg bokhylleprodukt är en snygg bokhylleprodukt och inget annat.
Visst kan en snygg förpackning vara bra, men det viktigaste är att HR är ute och syns i verksamheten, förankrar, diskuterar och är en del av affären och kan stå upp bakom den.
Det räcker inte enbart med en snygg förpackning, innehållet måste vara bra och förankrat.
HR-arbetet är ett kul och viktigt arbete och vi ska se till att synas ute i verksamheten, visa att vi ger ett stort mervärde. Var stolt över det och göm dig inte bakom snygga förpackningar som olika mediebyråer står i kö för att göra åt dig. Möjligen att det kan stärka dit eget ego att visa det för dina kompisar vad du har möjlighet att göra.
Men det är klart, den rådande paradigmen verkar råda att det är bättre att ha det på ett (snyggt) papper än att kunna visa upp en bra verksamhet som fungerar.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Yvonne Dahlbeg
(http://www.rekryteringsbloggen.se)
2011-11-22 14:51:34 -
Jag håller med dig helt! En "vara" kan förpackas hur flådigt som helst, men är det ingen kvalitet så hjälper inte tjusiga ord och snygg design.
Jag tycker ofta att när man inom HR börjar prata Employer Branding så tar man till föråldrade marknadsföringsprinciper som bygger på att företagen ska sprida budskap och att konsumenterna bara lydigt ska ta till sig informationen. Det är sällan längre något vinnande koncept. Fokus bör flyttas från vad företagen vill säga, till vad de faktiskt gör, oavsett om det handlar om kunder eller medarbetare. Nuvarande eller potentiella.
Postat av: Magnus Dalsvall
2011-11-22 17:19:45 -
Håller helt med dig Yvonne. Att stillatigande läsa flådiga broschyrer gjorda av reklammänniskor tror jag heller inte har något större genomslag i allt det mediabrus som finns. Nej ut och var tydliga med vad ni gör och har gjort.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|