#706 Exkluderar rekrytering via sociala medier vissa grupper?
2013-04-06 - Att ansvara för att rekrytera in en person till företaget /organisationen är en ansvarsfull uppgift. En felrekrytering kan lätt kosta en miljon kr, skapa missämja, få folk att sluta eller öka frustrationen på avdelningen.
Det är därför förvånande att mötas av sk. rekryteringsexperter som förmodligen aldrig eller inte speciellt ofta suttit i ”skarpt läge” på andra sidan bordet. Det är främst inom två områden som man möter dom.
- Rekryteringsfirmorna, de växer upp som svampar ur jorden och deras främsta mål verkar att ”placera” ut personal genom att sälja in dom så snabbt som möjligt till företaget/organisationen. Sen att ta hänsyn till diskrimineringslagar och dyligt ägnar de inte en tanke på eller har förmodligen inte ens elementär kunskap om det. Det har visat sig väldigt tydligt i diskussioner här på de sociala medierna. Men återkommer i en senare blogg om det.
- Experter inom sociala medier. Sociala medier är en viktig kanal och ska inte bortses ifrån. Främst viktigt när det gäller marknadsföring och att synas utåt och visa upp en bild av företaget. Men nu är den stora flugan att arbetssökande ska spela in en video om sin cv, eller ha en presentation på video som de ska skicka till företagen.
Det som förvånar mig lite är den totala avsaknaden av ifrågasättande, visst jag kan gå med på att det i vissa fall är väldigt bra och att det har skaffat jobb till personer som utmärkt sig. Men alla kan inte rappa på en video och därmed bli erbjuden jobb, även om just det fallet var lite kul.
Min invändning eller kritik är att den metoden vänder sig till en grupp som förmodligen skulle klara sig rätt bra ändå. Nämligen de extroverta personerna. Vi vet att rekryterare föredrar extroverta personer framför mer introverta. Jag vill nog påstå att de flesta som tar fram och spelar in en video om sig själva är rätt extroverta.
Förutom risken att få organisationer med övervägande extroverta personer är risken stor att vi ökar vår homogenitet. Ofta vid rekrytering så anställs personen efter den berömda magkänslan, eller att den är lik den som slutade. Vi har massor av homogena avdelningar som skulle må bra av att få in någon person som tycker annorlunda. Sociala medier är ju ett utmärkt verktyg till att se om personen "passar" in i företaget. Vi vet ju att foton påverkar rekryteraren väldigt mycket, vad skall då inte en video göra. Så gör en video, men skicka enbar in den till företag där du passar in i deras stereotyp. Annars är risken kanske stor att du sållas ut.
Vill vi ha arbetsplatser med enbart extroverta, eller alla liknar varandra? Kommer de personerna att trivas med alla arbetsuppgifterna? Är det inte så att vi även behöver lite introverta, som kan analysera, ifrågasätta och inte bara rusa iväg? Vill påstå att blandade grupper är bäst.
Men den väg som vi går på nu finns det en stor risk för att vi bygger ännu mera homogena organisationer, ”nördarna” / experterna kommer ännu längre från arbetsplatserna.
Sedan har vi ju ett faktum att alla har inte tillgång till dator och sociala medier. Får inte eller kan inte sitta uppkopplade på dagtid, eller på kvällar. Hur når man dom? Är inte dom intressanta i kampen om talangerna? Utan den kampen ska tydligen främst ske inom åldersgruppen 32-42 år som är extroverta och väldigt duktiga på att synas i sociala medier?
Nej blandat är bäst och det gäller både när det gäller personalen på företaget som när man väljer medier och kanaler för att söka talangerna som vi så väl behöver. Risken är stor att vi nu väljer bort stora grupper.
Nästa blogg återkommer jag till rekryteringsfirmorna om inte något annat spännande dyker upp. Följ mig gärna på min "gilla sida" på fb. http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|