En rekryteringskonsults profil?

2008-02-03 -

Ett  världs ledande rekryteringsföretag (enligt egen utsago) söker i en annons rekryteringskonsult. Profilen är följande.

  •         Ekonom eller säljare
  •         Entrepenörsdriven med stort intresse av försäljning
  •         Affärsinriktad och operativ med strakt driv och initiativförmåga
  •         Förmåga att kommunicera på ett rakt och tydligt och enkelt sätt.

Jag får intrycket av att det mer går ut på att man ska kränga ut folk till sina kunder än placera rätt person på rätt plats, där försäljningsprocessen ska vara proaktiv och rekryteringsprocessen ska man "enbart" driva och ansvara för. Var finns förmågan och kunskapen att kunna bedöma folk? Här har tydligen HR helt tappat greppet, samt att jag förmodar att de är en av inköparna av tjäsnten. Men jag kan naturligtvis ha fått allt om bakfoten utifrån annonsen


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Annika Larsson
2008-02-03 23:06:31 - Hej! Borde inte rekryteringsföretaget söka personalfolk istället för ekonomer eller säljare.Jag trodde inte just dessa två yrkesgrupper var utbildade i rekrytering och psykologi. När man läser annonsen verkar det mest handla om försäljning och tjäna pengar.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-02-03 23:48:59 - Hej Annika
Jag misstänker att du har rätt i alla fall om vi har läst samma annons.

Postat av: Camilla
2008-02-14 12:24:41 - Jag läser just nu jobbansonnser och är benägen att hålla med. De allra flesta annonser inom bemanningsbranschen är på samma tema.

En stark säljbakgrund betonas allt mer. Ofta står det att det är en fördel om man läst PA men långt ifrån nödvändigt.

Gällande vad de söker, ofta betonas fackkunskaper inom det område man ska rekrytera inom före PA utbildning.

Rekryteringskonsulter har i högre grad idag en egen budget, egen säljstock och egna ofta mycket tuffa finansiella mål att nå. Då blir fokus på sälj istället för att matcha med rätt kompetens.

Bemanningsbranschens hjul rullar snabbare och snabbare. Konsekvenser?

Quick fix istället för långsiktiga rekryteringslösningar. Urholkad rekryteringskvalitet.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-02-14 17:21:56 - Hej Camila. Kränga folk och sedan ta hutlöst betalt kräver kanske speciella människor som säljare. Att vara mer analytisk och bedömma tar tid och kostar pengar. Men kvalitén kanske inte blir den bästa, men då har de redan fått betalt och håller på med insäljning någon annanstans.

Postat av: Camilla
2008-02-15 10:36:39 - Hej Magnus!

Ja precis. Har många vänner som arbetar i bemanningsbranschen just nu och så som du beskriver är precis så deras vardag ser ut. De flesta, dvs de som bryr sig, mår mycket dåligt över att arbeta på detta sätt. Man kan inte stå för sina rekryteringar för hjulen rullar för fort.

Undrar just när proppen ska gå ur branschen?

För att knyta an till ett av dina blogginlägg. Någon form av uppföljningskrav borde läggas till i bemanningsbranschens branschavtal. På så sätt får man ett incitament till att kvalitetssäkra sina rekryteringar.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-02-16 13:34:42 - Hej Camilla. Jag tycker att det är skrämmande.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se