#586. Säljmöte eller konferens
2010-02-15 - Det finns ett antal stora konferenser som oftast arrangeras av särskilda specialiserade företag. Deltagaravgiften är oftast rätt hög, vilket kan ge en felaktig bild av seriositet. Jag brukar numera rekommendera eventuella spekulanter att titta på talarpresentationerna och ämnena, samt efterhöra hur talarna arvoderas om alls.
Jag har varit på alldels för många konferenser som mer kan liknas vid säljmöten och varför ska jag betala dyrt för det?
Visst det kan finnas guldkorn, men om talaren står där på egen bekostnad så gör han/hon det oftast för att sälja in sin produkt eller företag, vilket är naturligt.
Fick en förfrågan om jag kunde tala på en konferens i södra Sverige, de beräknade på ett antal hundra deltagare som betalade ett antal tusenlappar för att gå. Det var emot arrangörens policy att betala arvode eller resekostnad, utan de såg att det var en bra möjlighet för mig att ”sälja” in mig och företaget. Jag tycker inte att det är seriöst agerande mot deltagarna som borde få mer valuta för pengarna så jag tackade nej. Varför ska jag ”sponsra” arrangören som beräknade att dra in två miljoner kronor.
Ska i alla fall jag prata på en konferens så är det för att jag vill förmedla något budskap och inte sälja tjänster. Nu har jag dragit en gräns, det är ok att prata för studenter eller för välgörenhet utan kostnadsersättning, men i övrigt ställer jag inte upp och betalar (som i exemplet ca 6000 kr) för att en kursarrangör som mer ser till sina intäkter än innehållet.
För säkerhets skull vill jag meddela att det finns arrangörer (dock få) som har en annan policy och är väldigt seriösa.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Nina
(http://www.hitta-konferens.se/)
2011-05-04 20:58:25 -
Håller inte med dig om att de flesta konferensarrangörer gör på detta sätt, men visst finns det för många.
Problemet med dessa konferenser är väl att det är så många som nappar på erbjudandet och då är det väl rätt marknadspris, eller? Det är ju vinstdrivande företag som är konferensarrangörer och de vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt.
Bästa sättet att komma åt detta problem är nog att det dyker upp arrangörer som är beredda att ta mindre betalt för en konferens och därmed på lång sikt dra till sig fler deltagare. Detta borde pressa de dyra arrangörerna att gå ner i pris så att de får deltagare till sina konferenser.
/Nina
Postat av: Nina
(http://www.hitta-konferens.se/)
2011-05-04 20:59:55 -
Håller inte med dig om att de flesta konferensarrangörer gör på detta sätt, men visst finns det för många.
Problemet med dessa konferenser är väl att det är så många som nappar på erbjudandet och då är det väl rätt marknadspris, eller? Det är ju vinstdrivande företag som är konferensarrangörer och de vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt.
Bästa sättet att komma åt detta problem är nog att det dyker upp arrangörer som är beredda att ta mindre betalt för en konferens och därmed på lång sikt dra till sig fler deltagare. Detta borde pressa de dyra arrangörerna att gå ner i pris så att de får deltagare till sina konferenser.
/Nina
|