#586. Säljmöte eller konferens

2010-02-15 -

Det finns ett antal stora konferenser som oftast arrangeras av särskilda specialiserade företag. Deltagaravgiften är oftast rätt hög,  vilket kan ge en felaktig bild av seriositet. Jag brukar numera rekommendera eventuella spekulanter att titta på talarpresentationerna och ämnena, samt efterhöra hur talarna arvoderas om alls.

Jag har varit på alldels för många konferenser som mer kan liknas vid säljmöten och varför ska jag betala dyrt för det?

Visst det kan finnas guldkorn, men om talaren står där på egen bekostnad så gör han/hon det oftast för att sälja in sin produkt eller företag, vilket är naturligt.

Fick en förfrågan om jag kunde tala på en konferens i södra Sverige, de beräknade på ett antal hundra deltagare som betalade ett antal tusenlappar för att gå. Det var emot arrangörens policy att betala arvode eller resekostnad, utan de såg att det var en bra möjlighet för mig att ”sälja” in mig och företaget. Jag tycker inte att det är seriöst agerande mot deltagarna som borde få mer valuta för pengarna så jag tackade nej. Varför ska jag ”sponsra” arrangören som beräknade att dra in två miljoner kronor.

Ska i alla fall jag prata på en konferens så är det för att jag vill förmedla något budskap och inte sälja tjänster. Nu har jag dragit en gräns, det är ok att prata för studenter eller för välgörenhet utan kostnadsersättning, men i övrigt ställer jag inte upp och betalar (som i exemplet ca 6000 kr) för att en kursarrangör som mer ser till sina intäkter än innehållet.

För säkerhets skull vill jag meddela att det finns arrangörer (dock få) som har en annan policy och är väldigt seriösa.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Nina (http://www.hitta-konferens.se/)
2011-05-04 20:58:25 - Håller inte med dig om att de flesta konferensarrangörer gör på detta sätt, men visst finns det för många.

Problemet med dessa konferenser är väl att det är så många som nappar på erbjudandet och då är det väl rätt marknadspris, eller? Det är ju vinstdrivande företag som är konferensarrangörer och de vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt.

Bästa sättet att komma åt detta problem är nog att det dyker upp arrangörer som är beredda att ta mindre betalt för en konferens och därmed på lång sikt dra till sig fler deltagare. Detta borde pressa de dyra arrangörerna att gå ner i pris så att de får deltagare till sina konferenser.



/Nina

Postat av: Nina (http://www.hitta-konferens.se/)
2011-05-04 20:59:55 - Håller inte med dig om att de flesta konferensarrangörer gör på detta sätt, men visst finns det för många.

Problemet med dessa konferenser är väl att det är så många som nappar på erbjudandet och då är det väl rätt marknadspris, eller? Det är ju vinstdrivande företag som är konferensarrangörer och de vill naturligtvis tjäna så mycket som möjligt.

Bästa sättet att komma åt detta problem är nog att det dyker upp arrangörer som är beredda att ta mindre betalt för en konferens och därmed på lång sikt dra till sig fler deltagare. Detta borde pressa de dyra arrangörerna att gå ner i pris så att de får deltagare till sina konferenser.



/Nina

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se