#589. Skapar 80-talisterna kvalitetsproblem?

2010-02-22 -

Toyotas kvalitetskris skakar företaget. De måste nu återkalla 8,5 miljoner bilar. enligt sVd näringsliv i söndags. Toyota som stått modell för Lean konceptet eller ”the Toyota way” som fått stor spridning i Sverige även på tjänstemannajobben har nu en verklig kris. En av avigsidorna i Leankonceptet är trögrörligheten/förändringsobenägenheten och det är väl tydligt i den här situationen som uppstått. Jag kan se fördelarna med Toyota modellen i industriproduktion men inte på tjänstemanna jobb, har modellen fått en liten törn måhända.

Eller ska man tror som en arbetare som bor i Toyota City som citeras i tidningen att ” man nu hyrt in personal som inte har samma arbetsmoral” –”Den nya vågen av tillfälligt anställda, som ibland har färgat hår eller hål i öronen skulle aldrig ha släppts in förr i tiden” Det är väl 80-talisterna han pratar om, kan det vara deras fel? Läs gärna artikeln Toyotas kvalitetskris skakar företaget. De måste nu återkalla 8,5 miljoner bilar. Toyota som stått modell för Lean konceptet eller ”the Toyota way” som fått stor spridning i Sverige även på tjänstemannasidan har nu en verklig kris. En av avigsidorna i Leankonceptet är trögrörligheten/förändringsobenägenheten och det är väl tydligt i den här situationen som uppstått. Jag kan se fördelarna med Toyota modellen i industriproduktion men inte på tjänstemanna jobb, har modellen fått en liten törn måhända?

Eller ska man tror som en arbetare som bor i Toyota City som citeras i tidningen att ” man nu hyrt in personal som inte har samma arbetsmoral” –”Den nya vågen av tillfälligt anställda, som ibland har färgat hår eller hål i öronen skulle aldrig ha släppts in förr i tiden” Det är väl 80-talisterna han pratar om, kan det vara deras fel? Läs gärna artikeln HÄR

Hur som helst så gäller det att anpassa sig till omvärlden vad som händer och storskaligheten och Lean verkar ha fått en förtroendetörn.

Så antingen är det ett metodfel som finns eller så skylls allt på 80-talisterna och kör på som vi brukar göra.  Hoppas inte det senaste.

I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria  trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!

http://www.noden.se


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Fredrik Johnsson (http://www.hrsverige.nu)
2010-02-24 10:02:22 - Såklart är det lite triggande med din rubrik. Jag ser ett mönster i hur äldre generellt alltid har talat i sådana ordalag om yngre. Saken är ju att människor med "färgat hår och hål i öronen" faktiskt finns på alla arbetsplatser idag. Kvalitetsminskningen på Toyota bör således bero på andra orsaker än en "sämre arbetsmoral hos 80-talister". Kanske är det på sin plats att peka just på leankonceptet som en faktor här.



Hur tycker du lean och HR samspelar, Magnus? Ser du några allmänna komplikationer?



Vill man generalisera 80-talisterna i arbetslivet skulle jag nog peka på att arbetet inte definierar dem (oss) i samma utsträckning som förr. Min identitets formande och plats för självförverkligande har delvis förlagts till min fritid - eller tiden utanför den huvudsakliga sysselsättningen. Om det innebär sämre arbetsmoral låter jag vara osagt - men jag har konstaterat att många debattörer använder den formen av ansvarsförskjutning när det egna konceptet eller den egna insatsen ifrågasätts.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se