#569. Bloggade och fick sparken!
2010-01-19 - Anställd på McDonalds bloggade nedsättande om sin arbetsgivare och fick sparken. Läs artikeln i DN HÄR.
Visst det finns en lojalitetsplikt i anställningsavtalet som möjliggör att personen fick en uppsägning. Men hur hanterar vi de sociala medierna i företagen, vet företagen egentligen vad som skrivs om dom i facebook i bloggar osv. Samt kanske det viktigaste hur ser ”reglerna” ut i företaget? Tas det upp i en de etiska riktlinjerna som kanske finns på företaget?
Vissa företag har som lösning att anställda inte får blogga eller gå in på facebook på arbetstid, men nu kommer den nya unga generationen som har de sociala medierna som ett sätt att nå ut och visa sig. Hur passar ett förbud in om man då samtidigt vill vara en attraktiv arbetsgivare och locka in duktiga ungdomar i företaget?
Jag tror att det är hög tid för företagen att istället se till att utnyttja den kunskap som ungdomen har av sociala medier och på det sättet få upp en dialog med ev. konsumenter eller kunder. Det är bättre att ha klara riktlinjer på hur man vill att det ska vara än att enbart stelbent sätta in ett förbud. De sociala medierna finns vare sig man gillar det eller inte.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!
http://www.noden.se
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Fredrik Johnsson
(http://www.hrsverige.nu)
2010-01-19 17:16:36 -
Jag hoppas och tror att rädslan för nya kommunikationsvägar kommer att minska i framtiden allt eftersom en vidare förståelse för hur man kan använda dem växer fram.
Jag anser HR har en viktig roll att spela här och därför blir slutsatsen att HR-människor som ser sig som kommunikatörer på sina arbetsplatser också bör bilda sig och uppdatera sig inom sociala medier.
Postat av: Magnus Dalsvall
2010-01-19 21:56:04 -
Hej Fredrik
Håller helt med dig.
Postat av: Björn Collander
(http://www.hrprofessionals.se/magazine.html)
2010-01-20 13:49:43 -
Vad jag vet började debatten om detta i att man i bland annat i USA har som kriterium på vissa tjänster att man ska kunna sociala medier, twitter, Facebook etc. Förvisso bra om det ger fördelar eller nytta i ens dagliga arbete. Det måste finnas ett syfte med det precis som om du ska ha erfarenhet av något eller en utbildning inom ett visst fält. För mig handlar det i grund och botten om tre saker här.
1.Var går gränsen för illojalitet mot företaget?
2.Ingår det i arbetet att använda sig av sociala medier, eller är det något man får gör på ”lunchen”?
3.Som vanligt när nya medier kommer möts de med ett visst motstånd. Titta bakåt, telefon, TV, Radio etc etc. Paradigmskiften finns det mycket att läsa om.
Nu vet jag inte vad som sagts i det fallet med den anställda i artikeln från DN, men bryter man mot lojaliteten och orsakar företaget eventuell ekonomisk skada finns det kanske inte så mycket att diskutera, tycker iaf jag. Det är också svårt att kommentera denna artikel då man inte känner hela "sanningen". Det finns alltid två sidor av sanningen var det någon klok som sa en gång. Sett många debatter på nätet som spårat ur när man inte är noggrann med att ta reda på lite mer och gräva lite djupare.
Att gå in på facebook eller blogga under arbetstid är ju lika lite acceptabelt som att gå och ringa privatsamtal under arbetstid. Jag ser ingen större skillnad. Självfallet ska man få ringa privat under arbetstid vid ett tillfälle eller två men de ska ju inte gå ut över arbetstiden. Man har betalt för att jobba inte för att göra privata angelägenheter.
Givetvis dumt av henne i DNs artikel att skriva om arbetsplatsen på Facebook om det var där hon skrev. Det syns ju för hela planeten i princip. Vänners vänner etc. Det är det som är problemet. Situationen är ju inte någon skillnad på än om man för 30 år sedan hade gått och spridit saker om AG som orsakar ekonomisk skada. Problemet för henne var ju att hela världen såg att hon hade gjort det. Svårt att säga emot då, när beviset är så starkt. Visst hon kan säga att någon annan har skrivit det med hennes inloggningsuppgifter, men man kan titta vilken IP-adress som använts etc.
Fredrik:
Ja jag tror att HR kommer att vara med lite i utvecklingen, men sociala medier är ju mer än så. Det kan användas till många saker. Att marknadsföra, att utöka tjänster, att jobba på employer branding och mycket till. Ingen Exklusivitet för HR skulle jag tro med andra ord, givetvis kommer det påverkas.
Magnus:
Jag tror riktlinjerna är det som är viktigt. Som jag skrev ovan är det inget nytt egentligen med att ett nytt media kommit. Vissa yrken eller branscher kommer ha större behov av att använda sig av sociala medier. Om du jobbar på ICA eller Dressman, finns kanske inte så stort behov. Det blir då endast fråga om att roa sig om man använder sociala medier. Förvisso kan man spekulera om det kan vara nytta om man twittrar: ”Jobbar på Dressman idag, jättekul och oj vad fina kläder de har”. Det kan ju ge ett visst värde PR-mässigt om man har ett stort nätverk och många kontakter men det blir ganska vårt att kontrollera vad som är vad. Med andra ord, om man använder det för att arbeta, som mobiltelefon etc så är det ju inga konstigheter. Använder man det som nöje och inte jobbar, är det inte ok.
Tack för mig
Postat av: HK
(http://www.hanterakonflikter.se)
2010-01-21 17:39:04 -
När jag vill provocera om ramar för anställda brukar jag ställa frågan, vad skulle du vilja se en snickare du anlitat göra när du kommer hem och tittar till honom? Är det ok att han skriver på sin blogg, twittrar, uppdaterar Facebook eller diskuterar veckohandling på telefon sittandes i ditt vardagsrum och med saftig timdebitering? Om det inte är det bör man kanske fundera på om det borde vara ok för anställda.
Personligen så är jag också nyfiken på vad som stressar människor mest, för lite gränser eller för mycket. En arbetsplats jag var på skulle man kunnat mätt sannolikheten för att bli utbränd i antal timmar om dagen på aftonbladet.se. Konsekvent kunde man se att människor som var stressade, jobbade över och spenderade mycket tid på aftonbladet inom kort blev utbrända. Hårdare regler enbart skulle förstås inte hjälpt. Men att de fick fria tyglar underlättade bara deras flyktbeteende och satte dem än värre i klistret och jag tror det ökade sjukskrivningsfrekvensen.
När det gäller den här specifika incidenten vill jag dock som konflikthanterare anlägga ett annat perspektiv. Vad skulle de inblandade och företaget kunna lärt sig genom att ta diskussionen och reda ut motsättningarna istället för att bara sparka den som betedde sig illa? Frågan aktualiserades inte minst genom att chefen snabbt gick ut och hånade den anställda på Facebook, inte heller vare sig snyggt eller bra reklam för arbetsgivaren. Istället hade situationen kunnat vara en källa till utveckling för chefen, den anställda och företaget.
|