|
#667. Tillåt facebook o få fler kvalificerade sökande!
2011-11-09 - Cisco gjorde en undersökning som visar att 58% av ”Young professionals” inte skulle söka arbete på ett företag/organisation som förbjuder Twitter och Facebook. Något för företag och organisationer att tänka på när de försöker rekrytera studenter, eller när de bygger sitt ”Employement Branding”. För trots allt så springer jag rätt ofta på företag som har en stor misstänksamhet och avog inställning till sociala medier.
När man läser vidare i undersökningen konstaterar man vidare att en tredjedel av de tillfrågade studenterna ”betrakta internet lika viktigt som luft, vatten, mat och tak över huvudet”.
En tredjedel av studenterna prioriterade friheten över sociala medier mer än lönen.
Hur resonerar HR här? Tycker man att det är ok att vara inne på facebook och Twittra under arbetstid? Jag har sett internetpolicys som klart förbjuder facebook under arbetstid, betraktas som ”att man smitit från sitt arbetsansvar” och därmed osolidarisk mot arbetsgivaren.
Det finns undersökningar som visar att om man då och då surfar iväg på internet höjer prestationsnivån. Men det är väl alltid så att lagom är bäst. Fast jag är ytterligt tveksam till att reglera det genom policys. Det sunda förnuftet borde avgöra och surfar en person iväg för mycket får man väl ta ett samtal med honom/henne.
Läs gärna undersökningen här http://www.mediabistro.com/alltwitter/social-media-at-work_b15549
Följ mig gärna på facebook http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Calle
(http://www.agilhr.se)
2011-11-21 23:57:39 -
Att inte blockera Facebook/Twitter på jobbet är inte Employer Branding. Det är snarare en fet varningsklocka att organisationen inte litar på sina anställda. Sådana företag känns otroligt förlegade.
Postat av: Magnus Dalsvall
2011-12-07 17:49:01 -
Hej Calle
Tack för din kommentar. Håller helt med, men om du visste hur många företag och organisationer som håller på med det. Om inte blockerar så gör de policys för att motverka användadet. Se Landstingen som ex. Hur mycket syns dom på sociala medier?
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|