#658. För att lyckas var vit, svensk o man!

2011-10-07 -

I SvD den 6 oktober står det att ”Attraktion avgör om du får jobbet” och skriver om Ingrid Tollgert-Anderssons nya bok i ämnet.

Ingrid har forskat om ledarskap och personkemi i 20 år och till boken har hon intervjuvat 12 svenska chefer. Alla är helt överens om att det var magkänsla och intuition som avgjorde vem som får jobbet.  Den svenska VD:n för Ikea tillskrevs nästan en synsk förmåga där han på några minuter kunde avgöra och känna om personen delade deras väsentliga värderingar som kostnadseffektivitet, litet avstånd mellan chef och medarbetare och att vi jobbar tillsammans för den vanliga människan.

Visst allt detta kan ju vara ok,  det blir ju lugnt och fridfullt om alla tycker lika., men det kommer med stor sannolikhet även innebära:

1.     Att vi bygger väldigt homogena organisationer. Vilket kan bli både tysta och rädda organisationer.

2.     Att gå på magkänsla och intuition betyder allt som oftast att man rekryterar någon som är lik sig själv. Vem vill gå omkring på en avdelning där alla mer eller mindre är spegelbilder av varandra?

3.     Det etableras ett sk. Groupthink, ett vanligt fenomen i Sverige.

Groupthink är  När medlemmar av en grupp vill ha konsensus eller enhällighet till kostnad av att överväga alternativa tillvägagångssätt eller åsikter.

Groupthink sägs vara en av anledningarna till att  intelligenta och kunniga människor kan fatta katastrofala beslut.

4.     Vi missar talanger

5.     Stänger ute grupper från arbetsmarknaden

6.     Förhindrar mångfald.

7.     Minskar trivseln

8.     Ökar personalomsättning

9.     Företaget stannar i utvecklingen

10. Våra fördomar styr, speciellt våra (o)medvetna.

Det är säkert en hel del av de intervjuade chefernas organisationer som arbetar med mångfald, men det är ju bara att titta på hur ledningsgrupperna oftast är utformade. Där finns ingen mångfald. Tror ju inte öppet att de deklarerar gärna mångfald ”på golvet” men inte hos oss i ledningen” Utan det beror på att de går efter magkänslan och inte efter vad personen kan tillföra organisationen. Då kan man ju också fundera på Headhunters hur de arbetar när de rekryterar till de högsta positionerna om magkänslan styr så är det en rätt så bra betald magkänsla. Kanske på upp till en miljon kr för en magkänslo rekrytering.

Det som behövs i Svenskt Näringsliv är mer dynamik, kreativitet och nytänkande. Allt detta hindras till stor del i resonemanget att gå efter magkänsla och det är allvarligt för utveckling av vårt näringsliv anser jag.

Artikeln har fem råd för att lyckas som arbetssökande. Det borde ha varit sex råd.

Det som saknas är  att du ska vara vit, svensk och man. Är det så vi vill ha det?

Artikeln i SvD: http://www.svd.se/naringsliv/karriar/attraktion-avgor-om-du-far-jobbet_6528712.svd

 


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Cecilia Stenberg (http://mcstenberg.wordpress.com/)
2011-10-07 15:40:10 - Jag håller med dig om att groupthink är dåligt och att vi i Sverige definitivt behöver mer dynamik, kreativitet och nytänkande. Men jag håller inte med dig i allt. :-)



Jag anser att det är möjligt att anställa "likasinnade personer" utan att alla tänker och gör lika och är överens i en stor lycklig bubbla. Kan bara ta mitt eget äktenskap. Min man och jag delar samma värderingsgrunder och vi har liknande målbilder för hur vår framtid ska se ut. Det betyder verkligen inte att vi inte för vilda diskussioner eller ser saker från väldigt olika synvinklar. Så tror jag att en arbetsgrupp kan fungera också. På något sätt måste det väl ändå få finnas en gemensam bas? Något som gruppens existens vilar på? Oftast benämns den basen väl som just värderingar? Att anställande chef vill få in en person med "liknande värderingar som kan fungera i arbetsgruppen". För mig är det ett stort glapp - gråzon - från det till att alla i gruppen är rörande överens och därför inte utvecklas. (Även om skräckexempel säkert finns som kan visa på motsatsen.)

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-07 16:29:29 - Ja där kan jag hålla med dig. Men magkänsla styr mot någon som är lik en. där styr våra (o)medvetna fördomar. Magkänsla hindrar mångfald. Däremot kan man dela samma värderingar utan problem då man har olika ingångsvinklar.

Jag vill också anställa folk som har liknande värderingar som stämmer överens, men dom behöver inte se ut och tänka som jag.

Postat av: Cecilia Stenberg (http://mcstenberg.wordpress.com/)
2011-10-07 16:59:59 - Ok, men utgår inte magkänslan från våra värderingar? Det är väl det jag inte får ihop riktigt då - var det du, och andra, kallar magkänsla börjar och slutar?

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-08 04:01:01 - Magkänsla är något som vi reagerar med "ryggmärgen" eller kallas intuition. Här hittar vi bland annat våra omedvetna fördomar. Det vi reagera på reflexmässigt behöver inta alltid vara rätt.

Våra värderingar är något som är uttalat, visserligen kan du säga att du delar dessa värderingar för att det är politiskt korrekt, men magkänslan säger något annat. Då blir det problem.

Magkänsla bygger på den erfarenhet som finns uppbygd sedan generationer i våran hjärna, blandat med egna erfarenheter. Därför kan magkänslan säga nej till andra grupper som vi normalt inte har träffat.



Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se