#659. Magkänsla och psykopater

2011-10-08 -

Enligt en amerikansk undersökning kan 1 av 25 företagsledare klassas som psykopat. Det betyder att den personlighetstypen är 4 gånger vanligare bland de med toppositioner än i befolkningen i övrigt. Är förklaringen att de rekryterar med magkänslan?

Att rekrytera med magkänsla är något som Inger Tollgerdt-Andersson tycker är bra enligt en artikel i SvD, se föregående blogg. ”Försöker man gå emot leder det oftast till felrekrytering”. Hon hänvisar även till att hon har intervjuvat flera toppchefer!

Så förutom att det skapar homogena grupper, hindrar mångfald med mera så kan vi lägga till att fler psykopater får toppositioner. Blir det inte något av en negativ trend av det?

Jag tror att det är bra att vara kritisk till magkänslan vid rekrytering, istället för att okritisk acceptera det.

Länken till artikeln igen. http://www.svd.se/naringsliv/karriar/attraktion-avgor-om-du-far-jobbet_6528712.svd

 


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Julia Lahti (http://julialahti.blogg.se/)
2011-10-08 10:36:18 - Fin blogg du har! Ska vi följa varandra på bloglovin om du har det?? Lägg till mig i så fall, så säger du bara till så lägger jag till dig med! Ha en grym lördag! kram kram

Postat av: Karin Ulfhielm (http://www.vargkask.se/)
2011-10-08 10:56:17 - När jag laser din blogpost får jag flera tankar, där den mest slående är hur olika vi uppfattar artikeln om Ingrid Tollgerdt-Anderssons åsikt. Min första tanke är att för att veta vad Ingrid Tollgerdt-Andersson egentligen tycker om att rekrytera med magkänslan, bör vi kanske egentligen läsa hennes bok. Artikeln, däremot, ger mig inte alls känslan att hon tycker att man ska rekrytera enbart med magkänsla. Tvärtom, som det står i slutet av artikeln, varnar hon för att rekrytera personer som liknar oss själva alltför mycket - och vilka konsekvenser det får. Jag uppfattar det snarare som att hon ser magkänslan som ett viktigt komplement i rekryteringsprocessen.



Min uppfattning är att en bra chef som inser vikten av att ha medarbetare som kompletterar med sin kompetens, egenskaper m m i gruppen, kommer att med sin magkänsla snarare säkerställa att det inte kommer in en person som saknar respekt för sina kollegor eller har attitydproblem. Ja, jag kanske är naiv, men i det perspektivet blir ju magkänslan en stor tillgång, och en sådan chef kommer snarare att LETA EFTER den som är olik henne/honom själv i intressen, kompetens och åsikter.



Jag som är nyfiken av naturen, vill ju förstås veta vilken amerikansk studie du hänvisar till som säger att 1 av 25 toppchefer är psykopater. Det skulle tyvärr inte förvåna mig att så är fallet, men jag vill ändå veta varifrån siffran kommer…



När psykopatchefer rekryterar, undrar jag om de över huvud taget har någon mag"känsla"… Min uppfattning är att de enbart rekryterar personer som kan bli deras lakejer. De skulle i alla fall inte rekrytera personer som kompletterar dem själva - oavsett hur rekryteringsprocessen ser ut, och oavsett magkänsla används eller inte. De är helt enkelt inte intresserade av att ha medarbetare som kompletterar dem. Förmodligen söker de, precis som du säger, sina avbilder. Om det skulle finnas en rekryteringsprocess som säkerställer att rekrytering sker baserat på fler parametrar än magkänsla, och valet skulle falla på en person som är ytterst olik dem själva (="opsykopatisk"), skulle denna person hamna i en miljö som blir både nedbrytande och farlig. Det är inte säkert att den rekryteringen skulle bli bra bara för att den görs baserat på mer än magkänsla, vare sig för den enskilde eller för organisationen. Här är grundproblemet en psykopatisk chef, och jag tror inte att något kommer att bli bättre förrän den chefen är ute ur bilden helt och hållet.



Eller vad säger du, Magnus?

Postat av: Annellisaa (http://annellisaa.blogg.se/)
2011-10-08 11:26:16 - Har du läst om 5 åringen som blev misshandlad? Läs mitt inlägg "5 åring misshandlad" och tyck gärna till.

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-08 11:26:26 - Hej Karin

Klart vi läser ju alla med olika glasögon, och jag kände att jag inte kunde ställa mig bakom den hallelulja kör som blev på FB. Jag har tillsammans med andra kämpat i flera år att få bort magkänsla vid rekrytering. Alltså den magkänsla som omedvetet styr oss. Vi har alla omedvetna fördomar, men hur många av oss vet vilka det är? Vet de rekryterande cheferna det, vet rekryterarna det. Nej i de absolut flesta fall har de inte en aning. Det blev väldigt tydligt när vi i Solna drev EU projektet (o)medvetna fördomar med Ann Fagraeus. I England utbildar man rekryterare i (o)medvetna fördomar för att just kunna göra den särskiljning som du pratar om, men jag ser inte speciellt mycket av det i Sverige tyvärr. Tittar vi på den traditinella rekryteringsutb så finns det inga delar av detta med.

Jag tycker att artikeln vinklade väldigt tydligt att magkänsla är rätt ok, visserligen kan det innebära en nackdel för andra grupper med annan etnisk bakgrund än den dominerande, men avslutas med "DET ÄR FEL ATT AVSPISA MAGKÄNSLAN. FÖRSÖKER MAN GÅ EMOT LEDER DET OFTAST TILL FELREKRYTERINGAR". Vad tycker du att det ger för en signal, vilken hjälp har rekryterare av det om de föreslår en annan kandidat än chefen vill ha om chefen vill fortsätta med sin magkänsla. Den aspekten fanns inte överhuvudtaget med i artikeln, och exemel från cheferna strö under att magkänslan gällde även om det innebar lite mer homogena organisationer.

När det gäller psykopaterna finns den med på samma sida (överst) som artikeln, en kul koppling bara som visar hur det kan gå.

När det gäller psykopatiska chefer gäller det att bli av med dom och absolut inte anställa dom. Det finns tyvärr inga tester som avslöjar en psykopat, men nogrann referenstagning kan vara ett sätt.

Postat av: Karin Ulfhielm (http://www.vargkask.se/)
2011-10-08 13:45:54 - Jag förstår hur du menar. Kan inte heller ställa mig bakom hallelujah-kören, men den del av "kören" jag såg verkade snarare säga det för att hon var med i SvD, men det var bara min tolkning.



Jag håller med om att inte gå enbart på en magkänsla, men i mitt fall har den helt klart varit till hjälp. Har vid ett par tillfällen - efter kompetensbaserad intervju - bara känt att det är något som "inte stämmer". Inte fullt ut kunnat sätta fingret på vad det är, men det är en varningsklocka som ringer. Vid båda tillfällena visade det sig längre fram vara en klok bedömning. I ena fallet var det en som myglat med sina betyg och i det andra fallet fick jag av en händelse veta att en av mina kontakter hade arbetat med den sökande och inte hade mycket till övers för denne.



Jag kan verkligen se - när jag har rekryterat med vissa chefer - att det finns MÅNGA fördomar som de har och som de är ytterst omedvetna om. Förstår precis vad du menar med att då blir det näst intill "livsfarligt" ur så många aspekter att rekrytera på "magkänsla". Dock kvarstår min upplevelse av artikeln, att jag inte uppfattar Ingrid Tollgerdt Andersson som positiv till att man använder enbart magkänsla vid rekryteringar, det kan däremot gälla för den journalist som skrivit artikeln.



Jag hittade inte det om psykopaterna när jag gick in och tittade, men okej, då vet jag var jag får leta en gång till!



Nej, det finns inga tester som avslöjar psykopater, men det finns tendenser i vissa tester som kan bidra till att man ska slå på sin varningsklocka i alla fall, och utifrån den djupdyka i vissa frågeställningar betydligt mer. Likaså noggrann (!) referenstagning, precis som du säger!



Ha' en bra helg!

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-08 14:30:20 - Hej Karin

Där håller jag helt med dig när det gäller att man känner en varningsklocka att något inte stämmer. Oftast är det då deras kroppsspråk som man reagerar på tror jag. Då finns det all anledning att köra vidare.

Fast när det gäller Ingrid så står hon ju bakom den texten att försöker man gå emot magkänslan leder det oftast till felrekryteringar. Jag tycker nog att hon i så fall skulle ha tagit ett tydligare avstånd från det. Det känns som vi har kommit tillbaka till -90-talet.

Postat av: Anonym
2011-10-08 15:33:21 - Ja, kanske är det så att Ingrid i så fall borde tagit tydligare avstånd, men... Inte ska vi säga att vi är tillbaka i 90-talet... Vi känner ju massvis med kompetenta HR-folk som kan agera motvikt till eventuella galenskaper...;-)





Postat av: Siri Wikander (http://affarsdriven.wordpress.com)
2011-10-08 17:06:16 - Håller helt med! Ju mer objektiva rekryteringsmetoder man bygger in i processen desto bättre är det. Exempelvis frågeformulär som ger poäng och som kandidaten fyller i inför urval till intervju. Mallar för intervju och referenstagning, Tester och assessment center. Står man sedan med två likvärda kandidater på slutet så tycker jag man kan använda sin magkänsla om man sedan tidigare vet att den brukar visa en i rätt riktning.

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-08 20:52:58 - Hej Anonym

Vad jag menar att Ingrids argument vill föra oss tillbaka till 90-talet. Visst finns det duktiga HR människor som agerar motvikt som du säger. Men jag blev lite fundersam när jag såg vilket massivt stöd Ingrid fick på FB av HR-personer.



Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-08 20:58:45 - Hej Siri

Håller med dig Siri. Antingen får man ha en väldigt utstakad process som du beskriver, eller så får man utbilda rekryterande personer i omedvetna fördomar som kan öppna ögonen på dom.

Men visst står man då med två likvärdiga kandidater så kan magkänslan avgöra.

I vilket fall som helst så tror jag det är viktigt att vi som har en annan uppfattning ska visa det, här eller på FB eller på din egen sida..

Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor] (http://wiilow.blogg.se/)
2011-10-08 22:57:37 - Hej!



Intressant detta. Nu ska jag läsa artikeln och dessutom kika vidare lite här.



Mvh Wiilow

Postat av: Daniel (http://daniellauren.se)
2011-10-08 23:56:24 - Jag håller helt med dig Magnus. Jag har grundat och är VD för Area of Excellence som är ett Talent Management företag. Vi utbildar bland annat inom hur man skall hålla professionella anställningsintervjuer. Just magkänslan är det vi arbetar hårt med stöd av forskning för att få bort. Magkänslan är ju heller aldrig konstant. Det finns stöd i amerikansk forskning att en normal anställningsintervju endast ger 15% validitet och att denna träffsäkerhet höjs genom att använda metoder som tester, assessment centers, strukturerad intervjuteknik mm. Det är extremt vanligt att låta magkänslan styra. Vi har dotterbolag som endast arbetar med rekrytering och det är inte alls sällan som högre chefer väljer bort kandidater baserat på magkänsla. Vi har räknat ut att ett nej tack kostar någonstans mellan 10 och 50 tusen kronor beroende på hur tung tjänsten är. Det största problemet som jag ser är att magkänslan kostar företag som vill växa organiskt bra kandidater och precis som du säger så diskriminerar den på felaktiga grunder.



Postat av: Magnus Dalsvall
2011-10-09 08:43:02 - Tack Daniel för ditt inlägg och intressanta fakta. Vi har en del att jobba med för att få rekryterare att förstå "faran" med magkänslan.

Postat av: Åsa (http://www.zyrenna.se)
2011-10-11 14:17:23 - Jag uppfattar artikeln som att Ingrid är förvånad över att magkänslan spelar så stor roll.



Jag har läst cirka halva boken och förvånas ibland över att t ex Mats Paulsson på Peab säger att "Utbildning och den mer formella kompetensen rankar han efter den personliga, kemin och de grundläggande värdena." (sidan 59) Han avgör på 5-10 minuter om en person är rätt och är nöjd med tidigare rekryteringar. Jag tror i och för sig att den "hårda biten" är kollad innan, de har kommit så långt på grund av rekommendationer, urval genom rekryterar, proffessionellt rykte, så i stort sett det enda som återstår är att känna av personen.

Han anser tydligen att metoden fungerar.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se