#655. Är förp. viktigare än innehåll? P&L nr.9

2011-09-21 -

Att slå ihop HR och kommunikation har nästan blivit ett måste står det i personal och ledarskap senaste nummer. Ett antal HR-personer uttalar sig väldigt positivt och föga förvånande kanske var jag den enda som uttryckte lite kritik.

Men när jag läser Kurt-Ove Åhs synpunkter ”Som jag ser det handlar HR-arbetet allt mer om att förpacka attraktiva lösningar till olika målgrupper” Då blir jag ännu mer konfunderad.

Ska vi fokusera på det ytliga som förpackningar då tror jag att vi är illa ute. Vi borde mer fokusera på H:et i HR som står för Human, arbeta för förändringar, delaktighet och påverkan snarare än förpackningar. Kosmetika som snygga förpackningar är ju helt värdelösa om vi inte själva kan gå ut med budskapet och få det implementerat och efterlevt. Då hänger det inte bara på förpackningen, det finns redan så många snygga förpackningar i bokhyllan och dammar.

Förövrigt står jag kvar bakom min kritik att det är viktigare att HR går armkrok med företaget och affären än armkroka sig fast vid kommunikationsavdelningen. Visst kommunikation är viktigt men HR måste också stå på egna ben med sina egna meriter och samarbeta med fler.
Sedan anser jag att samarbete är bra, men det är ju en annan sak.

Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: kerstin.im. holm
2011-09-24 10:48:53 - Hej Magnus!

Jag håller helt med Dig och det var värdefullt att också väcka debatten om HR:s människosyn. Men P&L 9/2011 var en mer intressant tidning än på länge tack vare att olika ståndpunkter ställdes mot varandra. Läs min blogg: "66 - Kunskapsvetenskap: Positivt nytänkande i HR" på www.kunskapsvetenskap.se

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-09-24 14:29:57 - Hej Kerstin

Tack för dina synpunkter och det var en intressant blogg du hade, det där med tilltalet är intressant.

Postat av: Lennart Stenberg
2011-09-24 18:02:41 - Hej Magnus, jag kan dela din uppfattning om att HR bör undvika armkrok med Kommunikationsavdelningen. Däremot anser jag att HR gott och väl kan ta befälet över internkommunikationen och ha en specialist på området i sina led ihop med rekryterare och kompetensutvecklare. Jag lever själv i en miljö där en Global Kommunikationsavdelning också hanterar intern kommunikation och intranät vilket har medfört den ena fadäsen efter den andra eftersom de inte kommunicerar med HR och särskilt inte de olika ländernas HR inför diverse utskick och revidering av intranätfunktioner. För denna globala kommunikationsavdelning är intern kommunikation ett vänsterhandsjobb och mer av nödvändigt ont eftersom de prioriterar PR och IR.

Trots allt blir HR-funktionen berörd på olika sätt av dåligt genomtänkta budskap som serveras och särskilt från ett huvudkontor utanför Sverige - en verklighet som många HR-avdelningar i näringslivet lever i idag. Det vore till exempel väldigt intressant att få veta hur Saab:s flitigt citerade kommunikationsdirektör hanterar den interna kommunikationen till de Saabanställda med alla turer som varit sedan i våras!

Postat av: Magnus Dalsvall
2011-09-24 19:07:31 - Hej Lennart. Håller med dig, HR kan gärna ta befälet över kommunikationen och ha en sådan expert i sina led. Känner igen din beskrivning på kommunikationsavdelning som har både intern och extern. Tack för dina synpunkter.

Postat av: Ature Ragnehag
2011-09-28 08:57:13 - Hej Magnus;

Precis som Lennart säger är det viktigt att tydliggöra att HRM funktionen kommer att jobba närmare Internkommunikation.På detta sätt kommer de precis som du efterlyser att stödja affären. Jag tror att en av HRM funktionens viktigaste uppgifter i framtiden blir; Att omformulera ledningens viktigaste strategiska affärsmål till dagliga, uppnåbara individuella mål för alla medarbetare. Kvalitetssäkra att beordrade aktiviteter verkställs för att uppfylla dessa mål samt att rapportera alla avvikelser. Detta är givetvis viktigare idag än nånsinn då affärsmålen snabbt kan ändras. Varför tror du att många av våra stora globala företag redan utsett Personaldirektören som ansvarig även för Kommunikation i ledningen?

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se