# 696. Varsel en marknadsföringsfråga?

2012-11-10 -

Nu börjar perioderna med varsel igen. Större företag lägger gärna varsel på den magiska gränsen 1500 st. Nu sist Ericsson på 1550 personer. Varseltiden för varsel över 100 personer är 6 månader. Sex månader med oro, sänkt produktion, sänkt motivation nyckelpersoner tittar efter andra jobb med mera.

Vi vet också att de flesta varslen inte genomförs, i alla fall inte i det omfång som man har gått ut med.

Ibland kan man undra om varsel har blivit en marknadsföringsfråga. Varsel skapar uppmärksamhet och visar handlingskraft och börsen reagerar positivt. I varje fall har det påpekats mig flera gånger när varslen har varit upp i diskussion.

Jag tycker att det är bedrövligt om det förhåller sig på det viset. Visar vilken krass människosyn som i så fall råder i de företagen och att den ekonomifunktionen inte förstår sig på de dolda kostnaderna som uppstår vid neddragningar.

Här borde HR/Personalavdelningarna mer lyfta upp vad det kostar istället för som nu oftast med tyngda axlar går in för att genomföra neddragningarna. Misstänker att det är alldeles för tyst i HR-kretsar när varslen går igång, man genomför istället för att ifrågasätta.

Samma sak gäller förändringsarbete, något som är ständigt pågående. Alvesson har visat att 70% av förändringsarbetet misslyckas eller inte når sina mål. Men vad kostar det i andra ändan i frustrationer, stress, oro, sänkt produktion? En dold kostnad som inte HR verkar ta upp och ekonomerna tydligen inte alls räknar med.

Som hjälp kan man med fördel fundera över Birgitta Södergrens IPF sammanställning över Förändringens osynliga kostnader.

O = Oro, stress.

I = Informationssökande, rykten.

Y = Yrkesroll och professionell identitet utmanas.

N = ”Nätverksstrukturer”, och relationer anstränsgs

M = Internpolitik och maktspel.

Kf = Kompetensförluster – bra personer slutar.

Ko = Kompetensomställning tar resurser.

Kv = Kompetensvacuum – utveckling stannar av.

S = Samarbetsmönster oklara – vem har ansvaret nu?

H = Handlingsförlamning

If = Intern fokus i stället för kundfokus.

 

Dags för HR att börja bygga in mer stabilitet istället för ständiga förändringar.

Följ mig gärna och gilla min facebook sida http://www.facebook.com/HRakuten och vi kan fortsätta diskussionen där och om allt annat. Eller Twittra jag finns på @MDalsvall

 


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Jenny
2012-11-15 08:25:53 - Intressant och tänkvärt, absolut.
Men visst är det så att livet i sig är en enda stor förändring, därför upplever jag att det kan vara kontraproduktivt att prata om icke-förändringar i allmänhet genom att konservera och stabilisera. Däremot bör man akta sig för att genomföra för stora förändringar som kommer alltför ofta och utan tid för eftertanke och reflektion.

Postat av: Sanna Ridhagen
2012-11-23 19:52:41 - Tack för bra blogginlägg! Intressant detta med stabilitet kontra ständig förändring. När vi har stabilitet eller arbetsro (enligt mig) producerar vi - att befinna sig i ständig förändring är ju oerhört utmattande i längden. Tricket är väl att få till en sund växelverkan... På något sätt har det/är det lite bättre/finare att befinna sig i ständig förändring än i nöjdhet/stabilitet, men frågan är vad det gör med medarbetarna och hållbarheten?

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se