#703. Utmana ekonomismen!
I morse när jag läste morgontidningen så kunde jag inte annat än reflektera över två artiklar i näringslivsbilagan.
Den ena var om Vattenfall och deras personalnedskärningar. Dom ska göra sig av med 2500 personer och den andra handlade om Nordea som ska minska med ytterligare 800 personer på två år.
När det gäller Vattenfall så ska dom spara 4,5 miljarder kronor under de närmaste två åren på grund av förändrade förutsättningar, (för mig en väldigt flummig beskrivning som kan innefatta allt). Det är väl klart att det är ständiga förändringar i världen och antingen så stillatigande iaktar man dom och anpassar kostymen, eller så satsar man framåt och tänker nytt. Personaldirektören uttalar sig i tidningen och säger samma sak som den krisande Finansbranschen. vi ser ingen förändring det närmaste året och ”Det här är det nya normala”
Men NEJ, där håller jag inte med. Det här är det gamla vanliga.
Skulle vara intressant att veta om man gjort någon ekonomisk beräkning på vad det kostar att lägga varsel. Det skapar oro, vi vet att produktiviteten sjunker, kundfokus byts ut mot internfokus, utvecklingen stannar av, talanger lämnar företaget, revir ”pinkas in”, den psykosociala miljön blir sämre, stressen ökar, varumärket får sig en ytterligare törn occh man kan glömma att kandidera som ett ”Attraktivt bolag” utan får istället inrikta sig på att ”Köpa” in nya talanger,med mera, med mera. Sånt kostar pengar. Sen vet vi ju alla att kostnaderna för personerna försvinner inte den dagen dom varslas om uppsägning. Det kan ta år innan det får genomslag på lönekostanderna.
Så i allra bästa fall så kanske de kommer upp till plus minus noll i kostnadsbesparing under den här perioden.
Vattenfall gick 2012 med en vinst på 17,2 miljarder kronor, 6,7 miljarder delades ut till ägaren. Totalt har de 32 800 anställda, så 2500 personer är ju egentligen inte så dramatiskt. Kanske skulle kunna lösas med naturlig personalomsättning, några strategiska utköp eller sälj, hitta nya utvecklingsområden, satsa på kompetensutveckling och tillvarata personalens kompetens bättre.. Men varför tycker ledningar om att gå och basunera ut personalnedskärningar. Jo de tycker förmodligen att de då visar handlingskraft och sina muskler, ser det förmodligen som marknadsföring av sig själva. Men som sagt risken är stor att det blir så fel. Att vara innovativa och tänka långsiktigt och nytt verkar tyvärr inte vara deras melodi, utan de kör den gamla vanliga utslitna visan. Kosta vad det kosta vill.
Sen såg jag att Nordea ska varsla ytterligare 800 personer, vilket trumpetades ut under kapitalmarknadsdagarna i London. Det här kommer efter att de har rationaliserat hårt sen 2011 och redan minskat med 2700 anställda. Att det kom ut under kapitalmarknadsdagarna i London var nog ingen tillfällighet, utan var nog en medveten strategi att få ut en för ekonomer så viktigt budskap att vi har muskler se vad handlingskraftiga vi är då vi kan skära ner våra personalkostnader. Men samma sak här, har de räknat på den alternativa kostnaden? Bankerna ger ju ut nu rekordutdelningar till aktieägarna och båda de här artiklarna får mig att tänka på vad jag läste i den ansedda tidskriften Forbes. ”The Dumbest Idea In The World: Maximizing Shareholders Value”
Är det inte dags att ta upp kampen och utmana ekonomerna om deras världsbild och om deras så kallade sanningar? Här tycker jag HR borde stå på pallisaderna och tycka till och inte som nu försöka spela med.
Följ mig gärna på fb. . http://www.facebook.com/HRakuten. Jag kommer snart att byta plattform för den här bloggen och om ni inte vill missa något blogginlägg så gå gärna in och gilla den fb sidan så kommer ni att hänga med under flytten.