Nu senast är det Erica (se länk nedan) som gick till tidningarna och talade om missförhållanden på ett äldreboende. Det slutade med att hon innan det kommit till tryck i tidningen kallades in till ledningen och meddelades att hon kan gå hem direkt och att hon inte mer kommer att anlitas.
Samtalet spelades in och nu publiceras vilket kan vara lite besvärande för ledningen. Kritiken var att hon skulle gått till sin chef och klagat istället för att direkt gå till tidningarna. En kanske rimlig tanke, men en fråga som infinner sig hos mig är om det egentligen hade gjort någon skillnad.
Vill dra mig till minnes att för ett några år sedan gjordes en undersökning i en större kommun som visade att de som klagat internt i organisationen så var 70% inom en treårsperiod antingen omplacerade, slutat eller fått lägre lön.
Inte så förvånande för oftast har vi idag inte utrymme för personer som klagar och vill ha förändringar. Lättare att ha en tyst organisation så man kan jobba på som man alltid har gjort vare sig det är rätt eller fel. Diskussioner, påpekanden tar tid och i dagens slimmade värld har vi inte tid med sådana avvikelser. I en rädd organisation går man inte till chefen och klagar vilket kanske den här kommunen skulle fundera på.
Har ofta fått höra att om det är tyst i organisationen så är det en signal om att HR fungerar. Jag tycker nog att det mer visar att det kanske är en både tyst och rädd organisation där det kanske jäser under ytan.
Så för att skapa en tyst organisation, se till att HR har rollen som en korrektions enhet, där personer som klagar, tänker annorlunda och ifrågasätter och därmed tar tid registreras som bråkmakare vilket åtgärdas med allahanda tillgängliga metoder som omplacering, varningar, uteblivna löneökningar, utköp med mera. Då ska ni se att det blir tyst, men också en rädd organisation.
Vill vi ha det så egentligen. Nej det tror jag inte, eller vi borde inte vilja ha det så. Kortsiktigt kanske det är skönt, men långsiktigt är det rent förödande och jag tycker att det är viktigt att HR tar kommandot om det långsiktiga då ekonomerna av naturen helst ser kortsiktigt kvartalsvis.
De flesta organisationer pratar om att ”Vi har högt i tak” men i praktiken så är det på många ställen högt i tak endast om man ligger ner på golvet i nivå med trösklarna.
Ofta så med god hjälp av HR så sorteras oliktänkande bort, sådana som tar tid genom att protestera ses som bråkmakare och manövreras ut.
Nej se ifrågasättande, diskussioner och andra åsikter som ett friskhetstecken och bejaka det i organisationen. Det tjänar ni på och personalen kommer att må så mycket bättre och prestera desto mer.
Följ mig gärna på min gilla sida på fb. https://www.facebook.com/HRakuten
Artikeln om Erica http://www.expressen.se/nyheter/erica-fick-sluta-efter-att-ha-slagit-larm/