#697. Vi älskar administration men hatar administratörer?
2012-11-30 - Efter åratal av nedskärningar av administratörer och där varje chef förväntas klara av sin egen administration, gärna med ”hjälp” av en djungel av IT-stödsystem, undrar jag om vi inte har nått vägs ände. Kraven på rapporter och olika kontrolluppgifter har växt lavinartat, medan själva stödet har minimerats eller snarare eliminerats.
Träffade nyligen personer på ett landsting som berättade att det fanns läkare hos dom som enbart hann med patienter på endast 20 % av arbetstiden, sen satt de fast i administration. Stödet för dom var ju borta som t ex läkarsekreterare. Men att få gehör av att anställa administratörer eller läkarsekreterare istället för att fylla på med ytterligare läkare fick man inget förståelse för. Tyvärr är den här situationen inte unik. Vi ser det överallt där chefer sorterar papper,skriver rapporter, kopierar, bokar resor med mera. Vi håller på att utveckla en situation där vi får väldigt dyra administratörer som får lov att sköta hanteringen själva på bekostnad av patientid, tid för medarbetare och utveckling. Är det så smart egentligen.
Vi ska nog inte tillbaka till tiden på 60 -70 talet när varje chef hade sin sekreterare, men nu har vi väldigt ofta hamnat i en anorektisk organisation där effektiviteten och utvecklingen hämmas på grund av någon egendomligt ”Head Account” tänkande.
Det är inte underligt att intresset för chefsyrket minskar då det innebär att jag inte hinner arbeta med det som egentligen var syftet och hur funderar läkaren som gått en lång läkarutbildning ser patientköerna växa men hinner enbart med att möta dom ca 2 tim om dagen..
Borde inte fler reagera och HR som oftast håller i neddragningar börjar att bromsa utvecklingen. För är det så att vi älskar administration men hatar administratörer och resultatet blir att vi får rekorddyra administratörer? Anställ med andra ord fler assistenter och administratörer.
Följ mig gärna på facebook. Gå in och gilla http://www.facebook.com/HRakuten
# 696. Varsel en marknadsföringsfråga?
2012-11-10 -
Nu börjar perioderna med varsel igen. Större företag lägger gärna varsel på den magiska gränsen 1500 st. Nu sist Ericsson på 1550 personer. Varseltiden för varsel över 100 personer är 6 månader. Sex månader med oro, sänkt produktion, sänkt motivation nyckelpersoner tittar efter andra jobb med mera.
Vi vet också att de flesta varslen inte genomförs, i alla fall inte i det omfång som man har gått ut med.
Ibland kan man undra om varsel har blivit en marknadsföringsfråga. Varsel skapar uppmärksamhet och visar handlingskraft och börsen reagerar positivt. I varje fall har det påpekats mig flera gånger när varslen har varit upp i diskussion.
Jag tycker att det är bedrövligt om det förhåller sig på det viset. Visar vilken krass människosyn som i så fall råder i de företagen och att den ekonomifunktionen inte förstår sig på de dolda kostnaderna som uppstår vid neddragningar.
Här borde HR/Personalavdelningarna mer lyfta upp vad det kostar istället för som nu oftast med tyngda axlar går in för att genomföra neddragningarna. Misstänker att det är alldeles för tyst i HR-kretsar när varslen går igång, man genomför istället för att ifrågasätta.
Samma sak gäller förändringsarbete, något som är ständigt pågående. Alvesson har visat att 70% av förändringsarbetet misslyckas eller inte når sina mål. Men vad kostar det i andra ändan i frustrationer, stress, oro, sänkt produktion? En dold kostnad som inte HR verkar ta upp och ekonomerna tydligen inte alls räknar med.
Som hjälp kan man med fördel fundera över Birgitta Södergrens IPF sammanställning över Förändringens osynliga kostnader.
O = Oro, stress.
I = Informationssökande, rykten.
Y = Yrkesroll och professionell identitet utmanas.
N = ”Nätverksstrukturer”, och relationer anstränsgs
M = Internpolitik och maktspel.
Kf = Kompetensförluster – bra personer slutar.
Ko = Kompetensomställning tar resurser.
Kv = Kompetensvacuum – utveckling stannar av.
S = Samarbetsmönster oklara – vem har ansvaret nu?
H = Handlingsförlamning
If = Intern fokus i stället för kundfokus.
Dags för HR att börja bygga in mer stabilitet istället för ständiga förändringar.
Följ mig gärna och gilla min facebook sida http://www.facebook.com/HRakuten och vi kan fortsätta diskussionen där och om allt annat. Eller Twittra jag finns på @MDalsvall
|