#675. Carema där HR hade kunnat göra skillnad.
2011-12-25 - Carema är ett bra exempel på hur man snabbt kan förstöra sitt varumärke, där ekonomismen går före humanismen. Visst är det viktigt att företagen gör vinster, men det måste finnas gränser på hur man gör det.
Här verkar även HR köra på i samma linje med sitt värderingsspel som mer bygger på ekonomiska värderingar än på humanistiska. Resultatet är skrämmande och nu mår även personalen dåligt och behöver olika stödinsatser för att kunna stå ut. Så istället för att göra skillnad valde HR här att gå på företagets linje och förstärka det ekonomiska tänkandet genom ett värderingsspel och premiera att riva servetterna i fyra delar så de ska räcka längre än att skapa ett bra klimat både för de anställda som för de äldreboende.
Men det är klart att hade man byggt upp att humanistiska värderingar skulle råda så hade det förmodligen bara blivit en snygg pappersprodukt som man kan visa till upphandlarna i kommuner och till journalisterna. Däremot skulle de förmodligen inte ges utrymme eller förutsättningar att arbeta efter dom.
Carema är ett bra exempel på där HR hade kunnat göra skillnad, men valde att gå blint på företagsledningens linje utan ifrågasättande och resultatet blev förödande. Hoppas att HR-avdelningar tar lärdom av Carema och inte gör om samma misstag.
#674. Varsel o Employer Branding
2011-12-11 - Jag undrar hur eller om man arbetar med Employer Branding på AstraZeneca och gör man det så har man det nog rätt så tufft. För om man googlar på företaget och varsel så får man 228000 träffar. Vem söker arbete på ett företag som har som rutin att med jämna mellanrum varsla i sin hårt ”leanade” och prövade organisation?
Under några år nu så har det varit så att så fort börskursen sjunker något för bolaget pga av att kvartalsrapporten visade en något mindre vinst än planerat, så har svaret varit att gå ut med ett varsel om uppsägningar. Allt för att visa musklerna till den hypernervösa finansmarknaden.
Vi har kunnat konstatera att man skurit ner på produktion, administration , forskning och nu senast kunde man läsa i Di förra veckan att de ska varsla ytterligare 1150 säljare. Visserligen i USA men ändå.
Jag får inte intrycket om ett företag som satsar på framtiden med dessa varsel, och detta borde (tycker jag ur mitt perspektiv) snart slå tillbaka att finansmarknaden får upp ögonen att det här är ett företag som inte kommer att kunna satsa framåt.
Det är nog dags att HR får lite luft under vingarna och argumenterar för att kunna bli en attraktiv arbetsgivare så måste man värna om sin personal och se långsiktigt i alla fall längre än senaste kvartalsbokslutet. Annars kommer man att få fortsätta att gå i en negativ spiral och vem vill det?
#673. Lönen viktigast!
2011-12-04 - Poolia genomförde en undersökning där det visade sig att 87 % av svenska arbetsgare tycker att lönen är viktigast när de ska ta ett nytt jobb. Näst bäst eller 74 % tycker att det är bra chefer och gott ledarskap.
När i sin tur Svenska arbetsgivare ska svara på vad de tycker är viktigt i sin marknadsföring som attraktiv arbetsgivare lyfter bara 2 % fram bra chefer! Viktigast var där gott arbetsklimat och god företagskultur. Enligt SvD näringsliv 4 dec och Sara Lomberg.
Dags att börja lyfta fram cheferna. Här borde väl HR gå före.
|