#557. Behövs HR bp?
2009-11-26 - Är HR business partner en efterfrågad resurs på företaget, eller ett skapande av en ny befattning/ny titel av HR i tron eller förhoppning av att man vill arbeta mer strategiskt?
Ibland eller rätt ofta undrar jag hur det egentligen står till och jag är tyvärr övertygad om att är inte tjänsten efterfrågad av linjecheferna så lär inte HR komma vare sig närmare affären eller det strategiskt övergripande. Jag ser ofta Business partner rollen bli en slags politruk i organisationen som springer runt och kontrollerar att cheferna gör rätt saker. Hur strategiskt är det och hur mycket förtroende i organisationen ger den ”polisrollen”? När en undersökning visade att sju av tio verksamhetschefer inte såg vilken affärsnytta som HR kan ge så inte blir det bättre med att skapa en ny roll.
Nej jag tror varken att titeländringar eller business partner utbildningar automatiskt skapar ett behov utanför HR-avdelningen, utan det handlar om det finns förtroende och tillit i organisationen för HR. Förtroende och tillit får man inte av en ny titel utan den förtjänar man.
Så sluta simma runt i den lilla HR-ankdammen och blanda er med verksamheten och visa vad ni kan tillföra. Titta inte på vad andra HR-avdelningar säger att de gör utan utgå från era egna förutsättningar. För hur det än är så behövs ni oavsett titel.
#556. HR lämna ankdammen!
2009-11-25 - Varför är det så svårt att komma vidare med utvecklingen inom HR. Samma frågor diskuteras om och om igen, nu såg jag en utbildning i strategisk HR, det har vi väl pratat om i tio år, men det presenteras som en nyhet. Jag tycker strategi-temat är uttjatat, visst är det viktigt, men för vem? Är det överhuvudtaget efterfrågat av cheferna?
Ibland verkar det som vi simmar i en gigantisk ankdamm och upprepar samma sak hela tiden utan att nämnvärt röra oss framåt. Seminarier och branschpress skriver om hur bra vi är (om vi får säga det själva) och vi klappar gärna om varandra och säger till oss själva att vi gör fantastiska jobb. Är det inte lite farligt med detta navelskåderi! Kommer du med kritik så blir du genast stämplad som illojal mot skrået vilket inte direkt stimulerar till en öppen diskussion.
Tänk att ändra fokus och blicka framåt istället, HR-funktionen behövs, men behöver kliva ur ankdammen. Men jag är inte helt negativ, det finns en pyrande oponion ute som vill ha verklig förändring och jag träffade senast i fredags på ett seminarie folk som har en helt annan inställning än den gängse rådande och jag tycker att det är riktigt befriande. Så än finns det hopp, det gäller bara att de kommer till tals och inte blir alltför nedslagna av de som vill bevara det bestående.
#555. Groupthink i Swedbank?
2009-11-24 - Läste i SvD idag att VD:n i Swedbank har möblerat om ordentligt. Dels fick nästan hela ledningen i Robur gå över dagen, undrar hur mycket bonus de trots allt har kvitterat ut? Samt att han har tillsatt de flesta nya personerna i ledningen med sina ”gamla” kompisar.
Hur är det med ”groupthink” i Swedbank egentligen? Nog för att det förmodligen behövdes en rejäl förändring med tanke på hur det går för banken, men är det alltid rätt att ta in sina gamla kompisar? Finns det utrymme för nya tankar då, eller blir det att vi gör som vi gjorde förut när vi regerade tillsammans.
#554. Vinnare eller förlorare i Geelyaffären!
2009-11-17 - Jag undrar vem som är vinnare eller förlorare i Geeley affären när man kan läsa om en beräknad produktion av en miljon Volvo bila om året och att mer komplicerad tillverkning och utveckling ska ske i Sverige.
Kanske det är för HR-avdelningen att fundera på vad Kinesiskt management innebär och hur en sådan här affär ska slutföras och genomföras på bästa sätt. Att vara protektionistiskt och försöka bevara allt som det har varit eller ta nya intryck. Vi kan väl i alla fall konstatera att det berådande inte var en vinnarstrategi?
#553. Stereotypa platsannonser?
2009-11-13 - Strukturerad, självgående, initiativrik och prestigelös är de vanligaste egenskaperna som man skriver om i platsannonserna enligt en ny undersökning som tas upp i UNt.SE
Textanalysföretaget Saplo har granskat språket i tusentals platsannonser och drar slutsatsen att det är individualisternas tid på arbetsmarknaden. Själv har jag många gånger funderat över vad prestigelös står för vid en platsannons. Betyder det att du inte får så hög status i organisationen som tjänsten säger i annonsen eller vad.
Jag håller med som en av personerna som intervjuades som menade att jobbannonser är oftast tråkiga med ett trist språk och väldigt få som sticker ut. Men det beror väl på att vi gör som vanligt och följer efter alla andra.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!
http://www.noden.se
#552. Geelys köp av Volvo ger möjligheter
2009-11-02 - Är vi rädda för att släppa det gamla och satsa på något nytt istället. Är det inte viktigt att vi ser till att hela tiden ligga i framkant i teknik och affärsutveckling.
Ta bara Geelys eventuella köp av det ”svenska flaggskeppet” Volvo. Istället för att förfasa sig över det uppenbara så se på möjligheterna istället. Varför förfasa sig över att de kan ta över vår teknik, de kan de i alla fall för tekniken är gammal i bilarna och vad säger att de (Kineserna) ligger så långt efter egentligen. Är det inte lika bra att satsa de pengar som kommer in av att tillträda en mångmiljonmarknad och utveckla ny teknik för näst,nästa generation fordon.
I Sverige får innovationsbolag lägga ned i brist på resurser, KI:s doktorander får inte arbete i Sverige och upp till 80% av de som disputerat flyttar utomlands.
Det finns en misstro mot nytt och nytänkande i Sverige till förmån av att vi ska behålla allt som det alltid har varit. En farlig väg för då blir vi omsprungna av tillväxtländerna. När kom en ny stor innovation från Sverige senast?
Likadant inom HR, vi tittar vad andra gör och gör likadant, så borde det inte vara slut på vårt ”ANKDAMMANDE” och att vi öppnar ögonen mot vår omvärld och ser på möjligheterna istället
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!
http://www.noden.se
|