#675. Carema där HR hade kunnat göra skillnad.
2011-12-25 - Carema är ett bra exempel på hur man snabbt kan förstöra sitt varumärke, där ekonomismen går före humanismen. Visst är det viktigt att företagen gör vinster, men det måste finnas gränser på hur man gör det.
Här verkar även HR köra på i samma linje med sitt värderingsspel som mer bygger på ekonomiska värderingar än på humanistiska. Resultatet är skrämmande och nu mår även personalen dåligt och behöver olika stödinsatser för att kunna stå ut. Så istället för att göra skillnad valde HR här att gå på företagets linje och förstärka det ekonomiska tänkandet genom ett värderingsspel och premiera att riva servetterna i fyra delar så de ska räcka längre än att skapa ett bra klimat både för de anställda som för de äldreboende.
Men det är klart att hade man byggt upp att humanistiska värderingar skulle råda så hade det förmodligen bara blivit en snygg pappersprodukt som man kan visa till upphandlarna i kommuner och till journalisterna. Däremot skulle de förmodligen inte ges utrymme eller förutsättningar att arbeta efter dom.
Carema är ett bra exempel på där HR hade kunnat göra skillnad, men valde att gå blint på företagsledningens linje utan ifrågasättande och resultatet blev förödande. Hoppas att HR-avdelningar tar lärdom av Carema och inte gör om samma misstag.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Lova
2012-01-17 11:01:40 -
Har du spelat spelet? Vet du ens hur det ser ut?
Det är ett värderingsspel som många företag använder sig av och tanken med korten är att de ska diskuteras och ibland provocera fram diskussioner. Många handlar om bemötande men en del handlar om ekonomi; hur varje krona ska skapa kundvärde.
Jag jobbar med HR på Carema och det är sorgligt att media och många andra gjort sig en bild av värderingarna och spelet, utan att faktiskt ha satt sig in i hur det faktiskt fungerar.
Postat av: Maria Svedberg
2012-01-17 14:10:34 -
Jag förvånas över hur du, utan att ha kännedom om hur HR-avdelningen på Carema Care arbetar, har valt att så kategoriskt uttala dig kring vår roll i företaget. Det är uppenbart att du har valt att tro på det som media skriver och inte har valt att ta del av vår syn på höstens media rapportering kring Carema Care. Mitt tips till dig som vill agera opinionsbildare och trendspanare är att ta reda på all fakta för att kunna komma med något nytt. Att bara förstärka en bild som media redan har gjort riks känd tillför inte så mycket. Tänk om du hade bjudit in oss till en dialog och kunnat få fram en helt annan bild än övriga medier Sverige, då pratar vi trendspaning på hög nivå!
HR-avdelningen på Carema Care har en aktiv och drivande roll som genomsyrar hela företaget. Det syns bla tydligt i det arbete som vi har genomfört i samband med lokal lönebildning. Vi är ett värderingsstyrt företag och det är våra 4 värderingar som det ställs frågor kring i det numera rikskända ”Carema spelet”. Samma 4 värderingar utgör grunden i företagets lönekriterier och vi har i samverkan med de fackförbund vi har kollektivavtal med förankrat vad det är som är lönegenererande i Carema Care. Jag har svårt att tänka mig att en sådan förankring bland facken hade varit möjlig om vi, så som du presenterar oss, enbart var ute efter att spara pengar och inte se till alla våra medarbetares arbetsmiljö och villkor. Vi är föregångare inom branschen på synen på våra visstidsanställda med timlön! Alla våra medarbetare omfattas av individuell och differentierad lön. Alla våra medarbetare ska ha utvecklingssamtal årligen.
Du skriver att vi går i företagsledningens löplina. I vårt företag spelar HR-avdelningen en så pass stor roll att vi finns representerade i samtliga ledningsgrupper från VD nivå och neråt. HR-avdelningen utgör en del av företagsledningen så självfallet följer vi de direktiv som där fattas. För mig är det en förutsättning att arbeta på det sättet. Grunden i det arbete som utförs i Carema Care präglas av mötet mellan människor. Vårt uppdrag som HR-avdelning är bla att säkra att förutsättningarna finns för att alla medarbetare har med sig den gemensamma synen på människor. För oss går det helt i hand med den kvalitet som våra kunder ska mötas av. Ibland händer det att medarbetare inte delar den här synen på människor och i sådana lägen finns HR-avdelningen till hand för att hitta lösningar.
När jag läser din nyårsönskning med förhoppning om ett år då HR går in och gör skillnaden kan jag bara småle och konstatera att HR-avdelningen på Carema Care har haft precis den rollen under en lång tid där den enskilde medarbetaren är vår viktigaste resurs i alla lägen. För oss är kvaliteten avhängig att våra medarbetare följer alla våra värderingar, som till 100% har en humanistisk inriktning och som bygger på respekt, samarbete och delaktighet.
För övrigt är du välkommen till oss på HR-avdelningen för att spela Carema spelet.
Med vänlig hälsning,
Maria Svedberg, stolt HR-specialist på Carema Care
|