# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?
Läste i P&L #7/8 om att man blir 25% effektivare med team-debrief och började fundera på denna jakt på ständigt ökad effektivitet.
Sverige lär vara ett av de länder i världen som ökat produktiviteten mest uträknat per arbetande person. Vi ser förmodligen en del av effekterna idag med ökad psykisk ohälsa, underbemannade avdelningar. Ökad stress med mera. Mer blir gjort med färre händer helt enkelt. Det behöver naturligtvis inte vara fel och tekniken gör att vi kan bli effektivare med en mindre personalstyrka. Men hur långt kan man gå innan det slår tillbaka?
Det genomgående argumentet för olika metoder är nästan generellt att den ökar effektiviteten. Jag ser annonser om HR-utbildningar där de lär ut hur du ska ta fram nyckeltal för att övertyga andra om din effektivitet. En välfungerande organisation med medarbetare och verksamhet som utvecklas, där stämningen är bra räcker inte utan det kan endast bevisas med siffror att det är så. Vi ska kunna räkna på alla insatser att det ger klirr i kassan, men ibland har jag en känsla av att vi glömmer i sifferexercisen heliga gral människan. Samt vad kostar det inte i tid och administration?
Jag börjar bli lite trött på allt snack om att öka effektiviteten, tycker det är mer intressant att diskutera kundnöjdhet, motiverad och engagerad personal som skapar ett mervärde för företagen. Därav denna blogg.
Roade mig med att kort googla ökad effektivitet och såg på de första sidorna på över 1100 000 träffar följande. Möjligheten att öka effektiviteten är nästan outtömlig eller..
- Framgångsrik utveckling ökar affektiviteten med 80%
- Team debrief ökar effektiviteten med 25%
- Gemensamma intressen ökar effektiviteten.
- Jämställdhet ökar effektiviteten.
- Fika på jobbet ökar effektiviteten
- Lean Production ökar effektiviteten.
- Träning på arbetsplatsen ökar effektiviteten.
- Värdegrund ökar effektiviteten.
- Kul på jobbet ökar effektiviteten.
- Agila processer ökar effektiviteten.
- Nyckeltal ökar effektiviteten.
- Osv, listan kan göras nästan oändlig.
Visst ökad effektivitet är alltid viktigt i verksamheten, annars är risken stor att man blir utkonkurrerad. Men jag vill lyfta att vi inte får glömma människa i systemet. Glömmer vi det, blir effekterna av våra effektivitetssträvande lätt det motsatta. Här har HR en viktig roll att hitta en bra balans, men säger som entreprenören Richard Branson. Nöjd personal ger nöjda kunder och nöjda ägare. Svårare än så behöver det inte vara.
Följ mig gärna på min ”gilla sida” på fb. https://www.facebook.com/HRakuten