|
Att prata eller att lyssna
2007-08-28 - I senaste numret av Personal & Ledarskap tas "den svåra konsten att dela kunskap" upp. Jag får inte ihop bilden helt, det kan nog bero på att jag inte till fullo håller med. Jag tycker att det inte har varit speciellt svårt att få folk att delge sina erfarenheter och kunskap. Det svåra har varit att få folk att lyssna. Min erfarenhet är att folk i regel är rätt så stolta att få visa upp sina erfarenheter och kunskap, men vi har en annan sida i Sverige som är svårare att få bukt med. Avundsjukan och "du ska inte tro att du är nått"syndromet. Får vi bukt med det så kommer mer folk att båda prata och lyssna.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Erika Larsson
2007-08-28 22:53:45 -
Hej!
Ett annat problem är att du inte får vara ?för? duktig. Alla ska vara "lagom" duktiga. Ingen får sticka ut på företaget. Hur ska vi ta hand om nästa generation som vill sticka ut och synas?
Postat av: Anna
2007-08-28 23:40:39 -
Eller också är vi nyttomaximerare.
Jag tror inte att det största problemet är en "svensk" avundsjuka eller rädslan av att någon annan ska vara bättre. Jag tror att vi vill göra rätt sak på rätt sätt, med hjälp av andra om så behövs, men inte tror att vi kan få rätt eller relevant information i mötet. Vi blir ofokuserade och lyssnar dåligt för att det som sägs förväntas vara ointressant/tråkigt.
Problem 1) Man ser inte den omedelbara nyttan med den information som ges. Detta kan bero på tron att man redan vet vad som komma skall: Händer det inte ofta att någon avslutar en mening man påbörjat med fel följd?. Denna jag-vet-vad-du-är-ute-efter-så-låt-oss-snabba-på-attityd bygger kanske på ens tidigare erfarenheter av samtal i liknande sammanhang.
Problem 2) Vi är mycket måna om att prestera mycket och bra. Därför tar denna vilja ofta överhanden i varje möte. Följden blir inte ett samtal, utan en envägskommunikation med många missförstånd och information som nog inte alltid är eftersökt av personen/erna som samtalet förs med. Denna prestationshets och bråttom-het tar mycket tid från det som är viktigt. Vi glömmer att uppmärksamma den vi talar med, på grund av att vi själva funderar på vad vi skall säga härnäst. Ett moment 22. Problem 1 föder problem 2 och tillbaks.
Ibland tjänar man mer på att vara tyst, men det kan vara stressande att inta en sådan attityd: Hur mäter man effektiviteten sprungen ur den lyssnande tystnaden inför nästa lönesamtal?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-29 08:30:15 -
Hej Erika. Det problemet som du beskriver finns i många organisationer. Den som sticker ut avviker från mönstret och den som avviker från mönstret blir oftast mobbad. Vuxenmobbning är lite av ett problem i arbetslivet.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-29 08:33:17 -
Hej Anna
Jag tror att det ligger mycket i vad du skriver, slå ihop detta med nyttomaximerare och moment 22 med du ska inte tro att du är nått tänkandet så har vi problem.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|