Att prata eller att lyssna

2007-08-28 -

I senaste numret av Personal & Ledarskap tas "den svåra konsten att dela kunskap" upp. Jag får inte ihop bilden helt, det kan nog bero på att jag inte till fullo håller med. Jag tycker att det inte har varit speciellt svårt att få folk att delge sina erfarenheter och kunskap. Det svåra har varit att få folk att lyssna.

Min erfarenhet är att folk i regel är rätt så stolta att få visa upp sina erfarenheter och kunskap, men vi har en annan sida i Sverige som är svårare att få bukt med. Avundsjukan och "du ska inte tro att du är nått"syndromet. Får vi bukt med det så kommer mer folk att båda prata och lyssna.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Erika Larsson
2007-08-28 22:53:45 - Hej!
Ett annat problem är att du inte får vara ?för? duktig. Alla ska vara "lagom" duktiga. Ingen får sticka ut på företaget. Hur ska vi ta hand om nästa generation som vill sticka ut och synas?


Postat av: Anna
2007-08-28 23:40:39 - Eller också är vi nyttomaximerare.
Jag tror inte att det största problemet är en "svensk" avundsjuka eller rädslan av att någon annan ska vara bättre. Jag tror att vi vill göra rätt sak på rätt sätt, med hjälp av andra om så behövs, men inte tror att vi kan få rätt eller relevant information i mötet. Vi blir ofokuserade och lyssnar dåligt för att det som sägs förväntas vara ointressant/tråkigt.
Problem 1) Man ser inte den omedelbara nyttan med den information som ges. Detta kan bero på tron att man redan vet vad som komma skall: Händer det inte ofta att någon avslutar en mening man påbörjat med fel följd?. Denna jag-vet-vad-du-är-ute-efter-så-låt-oss-snabba-på-attityd bygger kanske på ens tidigare erfarenheter av samtal i liknande sammanhang.
Problem 2) Vi är mycket måna om att prestera mycket och bra. Därför tar denna vilja ofta överhanden i varje möte. Följden blir inte ett samtal, utan en envägskommunikation med många missförstånd och information som nog inte alltid är eftersökt av personen/erna som samtalet förs med. Denna prestationshets och bråttom-het tar mycket tid från det som är viktigt. Vi glömmer att uppmärksamma den vi talar med, på grund av att vi själva funderar på vad vi skall säga härnäst. Ett moment 22. Problem 1 föder problem 2 och tillbaks.
Ibland tjänar man mer på att vara tyst, men det kan vara stressande att inta en sådan attityd: Hur mäter man effektiviteten sprungen ur den lyssnande tystnaden inför nästa lönesamtal?

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-29 08:30:15 - Hej Erika. Det problemet som du beskriver finns i många organisationer. Den som sticker ut avviker från mönstret och den som avviker från mönstret blir oftast mobbad. Vuxenmobbning är lite av ett problem i arbetslivet.

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-29 08:33:17 - Hej Anna
Jag tror att det ligger mycket i vad du skriver, slå ihop detta med nyttomaximerare och moment 22 med du ska inte tro att du är nått tänkandet så har vi problem.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se