Försämrad goodwill får VD att gå

2007-08-11 -
På HRsociety aktuellt kan man läsa att "Chryslers nye chef Robert Nardelli får till att börja med ingen lön. Han var tidigare chef för Home Depot och lyckades där öka försäljningen med 12 procent per år, samtidigt som vinsten fördubblades.

Men det kostade i goodwill. Robert Nardellis taktik var att byta ut de fast anställda mot billigare deltidsanställda ? och därmed fick företaget ryktet att det som kund är omöjligt att få hjälp av kunnig personal i butiken.

Det skapade dålig publicitet, som i sin tur påverkade aktiekursen. 2006 fick Robert Nardelli kicken från Home Depot. Men han hade förhandlat sig till ett hyfsat avgångsvederlag motsvarande drygt 1,4 miljarder kronor.

När han nu har tagit över chefskapet hos Chrysler är det erfarenheten av försäljning som företaget vill dra nytta av. Chrysler vill dock inte upprepa Home Depots misstag när det gäller Nardellis ersättning. Enligt amerikanska medier är hans lön helt avhängig av hans resultat och börjar på noll dollar"
.
Källa: Göteborgs-Posten

Man kan ju undra vilka rådgivare som Robert Nardelli hade från HR för det är väl uppenbart att byta ut alla tillsvidareanställda mot deltidsanställda inte är bra för företaget. Vaksamma aktieägare reagerade och aktiekursen dök ner trots ökad försäljning och vinst. (Men det avgångsvederlaget får vilket avgångsvederlag som helst att blekna). En HR-avdelning som hade "bevakat" och försvarat företagets varumärke och haft en kundsyn hade förhindrat detta. Nu gick man förmodligen in som vanligt för att expediera VD:ns vilja.

I vilket fall som helst så tycker jag reaktionen är sund att trots ökade vinster så får VD:n gå då åtgärderna kostade goodwill för företaget och därmed dök aktiekursen. Ett argument i debatten vad HR kan göra för nytta och vi får väl hoppas att Chrysler även har tagit notis av goodwill effekten utöver ersättningen.
Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Kjelle
2007-08-12 09:23:54 - Hej Magnus
Fallet pekar ju på en intressant utveckling. Företag har inte längre kunden i fokus, utan de inre systemens väl och ve.
Sådant fokus kallades på 80-talet för byråkrati och skulle med alla medel bekämpas.
Har alla glada effektiviseringskampanjer lett till att vi konsumenter återigen hamnat skymundan? Intressant... Vad tycker läsekretsen???

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-12 18:44:10 - Hej Kjelle
jag tror att du slår huvudet på spiken, kontroll och effektivitetssystemen har glömt bort kunden i den andra ändan. Vad gör HR åt det? i bästa fall protesterarmen kanske vanligast tyvärr ser till som i detta fall att säga upp alla tillsvidareanställda för att byta ut dem mot deltidare för det var ju det som VDn ville.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se