|
Försämrad goodwill får VD att gå
2007-08-11 - På HRsociety aktuellt kan man läsa att "Chryslers nye chef Robert Nardelli får till att börja med ingen lön. Han var tidigare chef för Home Depot och lyckades där öka försäljningen med 12 procent per år, samtidigt som vinsten fördubblades.
Men det kostade i goodwill. Robert Nardellis taktik var att byta ut de fast anställda mot billigare deltidsanställda ? och därmed fick företaget ryktet att det som kund är omöjligt att få hjälp av kunnig personal i butiken.
Det skapade dålig publicitet, som i sin tur påverkade aktiekursen. 2006 fick Robert Nardelli kicken från Home Depot. Men han hade förhandlat sig till ett hyfsat avgångsvederlag motsvarande drygt 1,4 miljarder kronor.
När han nu har tagit över chefskapet hos Chrysler är det erfarenheten av försäljning som företaget vill dra nytta av. Chrysler vill dock inte upprepa Home Depots misstag när det gäller Nardellis ersättning. Enligt amerikanska medier är hans lön helt avhängig av hans resultat och börjar på noll dollar" . Källa: Göteborgs-Posten
Man kan ju undra vilka rådgivare som Robert Nardelli hade från HR för det är väl uppenbart att byta ut alla tillsvidareanställda mot deltidsanställda inte är bra för företaget. Vaksamma aktieägare reagerade och aktiekursen dök ner trots ökad försäljning och vinst. (Men det avgångsvederlaget får vilket avgångsvederlag som helst att blekna). En HR-avdelning som hade "bevakat" och försvarat företagets varumärke och haft en kundsyn hade förhindrat detta. Nu gick man förmodligen in som vanligt för att expediera VD:ns vilja.
I vilket fall som helst så tycker jag reaktionen är sund att trots ökade vinster så får VD:n gå då åtgärderna kostade goodwill för företaget och därmed dök aktiekursen. Ett argument i debatten vad HR kan göra för nytta och vi får väl hoppas att Chrysler även har tagit notis av goodwill effekten utöver ersättningen.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Kjelle
2007-08-12 09:23:54 -
Hej Magnus
Fallet pekar ju på en intressant utveckling. Företag har inte längre kunden i fokus, utan de inre systemens väl och ve.
Sådant fokus kallades på 80-talet för byråkrati och skulle med alla medel bekämpas.
Har alla glada effektiviseringskampanjer lett till att vi konsumenter återigen hamnat skymundan? Intressant... Vad tycker läsekretsen???
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-08-12 18:44:10 -
Hej Kjelle
jag tror att du slår huvudet på spiken, kontroll och effektivitetssystemen har glömt bort kunden i den andra ändan. Vad gör HR åt det? i bästa fall protesterarmen kanske vanligast tyvärr ser till som i detta fall att säga upp alla tillsvidareanställda för att byta ut dem mot deltidare för det var ju det som VDn ville.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|