HR släng bort komplexet

2007-08-03 -

Är det inte dags snart för HR att vara stolta över sin profession, att börja synas och ta plats och inte enbart vara en statistik och sifferleverantör som är bitter för att ledningen inte lyssnar eller förstår.

Vi är duktiga på att tömma inkorgen på ärenden men inte lika fullt så duktiga på att se till att förebygga att ärendena ramlar in. Vi sneglar avundsjukt på ekonomisidans genomslag och önskar att vi hade samma genomslag som ekonomerna och försöker därför skapa en massa system och siffror som ska beskriva läget i organisationen som ekonomerna gör. Men ändå lyckas det inte och samma klagovisa har genljudit i över 20 år om hur synd det är om HR som inte får genomslag i organisationen. För visst är det synd för HR behövs verkligen och varje VD borde sätta av mer tid för att lyssna på HR än på ekonomi.  Varför finns det mindervärdighetskomplex hos HR istället för stolthet för vårt kunnande? När blev siffror viktigare än människorna?

Det fanns någon som sa till mig att "en ekonom bestämmer lika mycket över ekonomin som en meteorolog över vädret"HR arbetar mer mot framtiden och långsiktigt ska HR säkra att affärerna går framåt med motiverad och kunnig personal. Det är klart att vi inte kan presentera siffror till varje kvartalsbokslut utan vi ska mer vara garanten till en fortsatt utveckling.

Jag tror att HR ska vara mer av en byggare av företagets långsiktiga varumärke, försvara det och vårda det istället för att kortsiktigt agera på kvartalsbokslut. Det innebär naturligtvis att HR måste sätta sig in i affären, vilka förväntningar kunder, ägare och investerare har men i ett längre perspektiv. Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke men väldigt kort tid att rasera det.

Jag är skeptisk till flödesscheman och rigida kontroll och sifferkontroller. Taylorismen  med dess systematik kritiserades redan för 100 år sedan för att det skapade tråkiga jobb, ökade personalomsättningen, sjukfrånvaron med mera. Varför ser man idag tendenser på att det har dammats av och det tragiska är att det finns ett "följa John syndrom" där HR okritiskt hakar på vad andra gör istället för att titta på det egna behovet det egna varumärket.  Nej HR det finns mycket att stå i och mycket att göra, lyft blicken var stolt och gör din röst hörd för varken hörs eller syns vi inte så finns vi inte.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se