HR släng bort komplexet
2007-08-03 - Är det inte dags snart för HR att vara stolta över sin profession, att börja synas och ta plats och inte enbart vara en statistik och sifferleverantör som är bitter för att ledningen inte lyssnar eller förstår. Vi är duktiga på att tömma inkorgen på ärenden men inte lika fullt så duktiga på att se till att förebygga att ärendena ramlar in. Vi sneglar avundsjukt på ekonomisidans genomslag och önskar att vi hade samma genomslag som ekonomerna och försöker därför skapa en massa system och siffror som ska beskriva läget i organisationen som ekonomerna gör. Men ändå lyckas det inte och samma klagovisa har genljudit i över 20 år om hur synd det är om HR som inte får genomslag i organisationen. För visst är det synd för HR behövs verkligen och varje VD borde sätta av mer tid för att lyssna på HR än på ekonomi. Varför finns det mindervärdighetskomplex hos HR istället för stolthet för vårt kunnande? När blev siffror viktigare än människorna? Det fanns någon som sa till mig att "en ekonom bestämmer lika mycket över ekonomin som en meteorolog över vädret"HR arbetar mer mot framtiden och långsiktigt ska HR säkra att affärerna går framåt med motiverad och kunnig personal. Det är klart att vi inte kan presentera siffror till varje kvartalsbokslut utan vi ska mer vara garanten till en fortsatt utveckling. Jag tror att HR ska vara mer av en byggare av företagets långsiktiga varumärke, försvara det och vårda det istället för att kortsiktigt agera på kvartalsbokslut. Det innebär naturligtvis att HR måste sätta sig in i affären, vilka förväntningar kunder, ägare och investerare har men i ett längre perspektiv. Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke men väldigt kort tid att rasera det. Jag är skeptisk till flödesscheman och rigida kontroll och sifferkontroller. Taylorismen med dess systematik kritiserades redan för 100 år sedan för att det skapade tråkiga jobb, ökade personalomsättningen, sjukfrånvaron med mera. Varför ser man idag tendenser på att det har dammats av och det tragiska är att det finns ett "följa John syndrom" där HR okritiskt hakar på vad andra gör istället för att titta på det egna behovet det egna varumärket. Nej HR det finns mycket att stå i och mycket att göra, lyft blicken var stolt och gör din röst hörd för varken hörs eller syns vi inte så finns vi inte.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|