|
Astra Zeneca ett varumärke i kris!
2007-07-27 - Om vi fortsätter resonemanget från min tidigare blogg idag om varumärken och dess hantering i en kvartalsekonomi kan man undra hur Astra Zeneca resonerar då ytterligare personer ska varslas eftersom kvartalsrapporten visade på en mindre vinst än föregående års motsvarande kvartal. Bland annat berättar informationschefen om att nu ska de dra ner utöver den tidigare inriktningen på produktionspersonal ska 1800 tjänster bort inom försäljning och marknadsföring och 700 inom forskningen. För mig låter det som en riskabel väg för en långsiktig hållbarhet. Så det är väl bara att upprepa vad Professorerna Leonard M Lodish och Carl F Mele skrev i Harvard Business Review. "If brands are built over years, Why are they managed over Quarters"?
Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke, men går märkvärdigt fort att riva det och som jag skrev i min förra blogg. Personalavdelningarna borde vara de som är med och bygger, vårdar och försvarar varumärket istället för att enbart expediera kvartalsnedskärningar. Läs artikeln i DN: Fler få gå från Astra Zeneca
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|