HR:s roll bygga och försvara företagets varumärke?
2007-07-27 - I Harvard Business Review kan man läsa "If Brands Are Built over Years, Why Are They Managed over Quarters"? Det är två professorer, Leonard M Lodish och Carl F Mela som tar upp det brännande ämnet. De menar bland annat att företagen är så fokuserade på möjligheten att prissätta och sälja sina varor och tjänster i realtid att de glömmer eller negligerar sitt varumärke (brands´) i ett långsiktigt perspektiv. Jag upplever att vi har samma problem i Sverige med vår kvartalsekonomi där ofta kvartalsrapporteringarna och vad som tas upp där inte gynnar ett långsiktigt perspektiv. Vilket jag har tagit upp i tidigare blogg. Hur har det kunna bli så här? Är detta en produkt av att ekonomerna styr alltmer eller? I vilket fall som helst så är det ett bra skäl för HR att kanske tillsammans med marknadsavdelningarna arbeta för att långsiktigt bygga företagets varumärke och bevaka samt inte minst försvara det.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|