Hur står det till på Försäkringskassan?
2007-07-25 - Försäkringskassan håller på med ett gigantiskt förändringsarbete, det har hitintills inneburit att 1000 tjänster har plockats bort. 1 000 personer av 16 000 borde rimligtvis inte innebära att man inte hinner betala ut ersättningar till folk. Hyresvärdar och andra kreditinstitut vill ha in sina pengar till den 31 juli och bryr sig inte om att försäkringskassans omorganisation. De flesta konsulter som arbetar med rationaliseringar kommer i regel fram till att alla "gamla" organisationer och företag kan rationalisera mellan 10 - 15 % utan att det nämnvärt påverkar verksamheten om det sköts rätt. Försäkringskassans förändringsarbete innebär nedläggning av ett antal kontor och centralisering av resurser och införande av servicecenter. Allt för att minska sårbarheten och öka effektiviteten. Jag tror att de är på rätt spår och att förändringarna inte har fått genomslag ännu. Det som jag funderar på är när jag läser i DN är att socialförsäkringsministern och ledningen för försäkringskassan är förvånade över varningssignalerna från kontoren ute i landet, de verkar ställa sig rätt oförstående. Det finns en stor risk i att man nu bygger upp ett "vi och dom tänkande" inom försäkringskassan. Vi på kontoren ute i landet mot huvudkontoret vilket kan vara förödande på sikt för allt förändringsarbete. En av de viktigaste delarna i allt förändringsarbete är att lyssna på organisationen och att kommunicera inte envägs utan i dialog. Då kan man inte negligera signalerna som kommer nu utan man måste kunna komma med svar hur man löser det här problemet. Gör man inte det så är risken stor att man kommer att förlora i image tror i alla fall jag. Se artikel i DN: När försäkringskassan sparar
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|