Tankesmedjan live på kompetensmässan
2007-11-19 - Tankesmedjan genomförde ett lyckat öppet möte där deltagarna på kompetensmässan aktivt gavs möjlighet att kommentera och komma med egna spaningar. Tankesmedjans spaningar handlade om att HR är en strategisk resurs. Vi ska inte dit och är redan där. Dave Ulrich och hans fyrfältare är ute, in kommer en mer människofierad syn. Medarbetarundersökningar försvinner då de inte ger något mervärde för organisationen utan oftast tvärtom. Coachning vår snabbast växande bransch. Kan den ersätta delar av ledarskapet och styrningen då chefen blir alltmer upptagen av annat än att vara ledare? Skickar vi medarbetare på coachning i framtiden för att kompensera tidsbristen i ledarskapet. Frågan står under fokus. Det här diskuterades livligt och som vanligt var inta alla överens, men många skratt och igenkännande nickar genomsyrade församlingen. Håll ögonen öppna tankesmedjan kan komma att ha flera publika spaningar där ni får möjlighet att förfäras, glädjas och att själv vara aktiv. Tankesmedjan i en paus en skön sensommardag.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2007-11-19 10:59:07 -
En coacher skall väl inte ersätta en chef som en vikarie när han blir allt mer upptagen av än att vara ledare. Vad gör att chefen blir upptagen med annat???? Annat får väl även chefen göra på sin fritid, men är det så att han tar på sig fler uppgifter än han har tid att klara av skall han givetvis delegera vissa saker till andra...men är det rätt att låta sin coacher ta över en del i själva styrningen? Det tycker inte jag i alla fall, är det en Vd så skall han naturligtsvis delegera till sin vice Vd anser jag, hur skall han annars gå vidare och utveckla sitt kunnande och sina erfarenheter.
En coacher skall vara just en coacher tror jag, det är ju det han är duktig på, att få in nya synsätt, pucha på mm så att chefen höjer sitt kunnande och stimuleras till att agera som en bättre chef, däremot skall han inte ta över chefens jobb...det slutar då med att coachern behöver en egen coacher. Till slut försvinner alla titlar och det blir bara coachers överallt....skall vi inte fortfarande ha människor med specialkompetens på vissa områden där de passar allra bäst?
Jeanette
Postat av: Camilla
2007-11-19 17:03:35 -
Undrar som Jeanette. Eftersom jag inte var där undrar jag åt vilket håll diskussionerna gick kring vad chefer blir allt mer upptagna av?
Spännande diskussioner ni haft över lag tycker jag. Så Dave Ulrich är ute....intressant..Vad får det för konsekvenser för HR arbetet?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-19 17:39:13 -
Hej jeanette och Camilla Visst det behövs en som chefen kan bolla med och utvecklas med. Men finns det en risk att då chefen blir så upptagen av allt administrativt arbete att medarbetare som vill coachas lämnas över till en extern coach. Då har vi ett ledarskap som delvis är outsourcat. Vi tror nämligen att medarbetare i allt högre grad blir coachade av externa coacher än av sin chef. Diskussionerna går höga när det gäller det här och det behöver inte vara fel att bli coachad men jag tror att HR-avdelningarna ska tänka lite efter - före.
Postat av: Camilla
2007-11-19 18:48:13 -
Ok nu förstår jag tydligare
Skulle vilja knyta an till tidigare blogginlägg kring skillnaden chef/ledare. Med det tankesättet går då chefer allt mer från ledarskapet och in till det administrativa chefsskapet. Fokus blir på här och nu och att hålla skutan flytande.
Ledarskapet- strategin, visionen och att peka ut riktningen skulle då mer och mer outsourcas till externa coacher som inte kan verksamheten.
Om man tänker på det från den synvinkeln...då får vi nog tänka ett varv till ja.
Postat av: Camilla
2007-11-19 18:49:52 -
Eftersom jag inspireras mycket av Dave Ulrich....hur gick diskussionerna kring honom?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-19 21:33:19 -
Hej Camilla Bra, håller med dig, det gäller att tänka till på syftet och konsekvenserna med coachning och hur man använder sig av den. När det gäller Dave Ulrich så ska jag se om jag kan få Maria B i tankesmedjan att svara på det då hon kan den bäst.
Postat av: Camilla
2007-11-20 17:47:13 -
Magnus:
Kanon! Ser fram emot att höra Maria B´s synpunkter.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-20 21:54:17 -
Vid närmare eftertanke Camilla så är det svårt att sammanfatta en diskussion på kanske 40 minuter i ett kort bloggsvar. Men det vi var kritiska mot var uppdelningen i fyrfältare där vissa delar är som gjorda för outsourcing. t ex lön. Vi tror att trenden är på väg tillbaka att vi vill ha en nära mänsklig kontakt, att opersonliga servicenter 100 mil bort inte är en lösning för ett företag som värnar om att vara en attraktiv arbetsgivare. Telefonrobotar som gör att pratar du en bred skånska eller har en annan utländsk brytning inte kan komma fram. Vi behöver människan och den lokala kunskapen.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-22 12:25:27 -
Följande kommentar fick jag från Marie B. Spaningen handlade om att vi hör om Businesspartners som bränner ut sig eftersom de nu ska jobba strategiskt men är den HR-person som numer "syns" i verksamheten och som får ta både smått och stort. Vi hör också om personer som sitter i Sharde Service center som tappat engagemang och motivation eftersom de sitter för långt från verksamheten. Bemanningeni Shared Service Center borde vara mycket seniora och ha mycket erfarenhet, men de vill inte ta ett jobb som är distanserat från "där det händer". Kunderna (verksamheten och cheferna) tycker att HR tar avstånd från verksamheten och gömmer sig bakom en gigantisk IT-plattform En chef sa nyligen; "Jag vill ha en mänsklig HR-org som stöttar med professionell suport och rådgivning. Jag som chef har ansvaret, men jag behöver råd"
Postat av: Camilla
2007-12-03 07:37:21 -
Så ni har haft en diskussion kring organiserandet av HR enligt Dave Ulrich. De problem ni har lyft fram visar för mig att företag idag har missat en central punkt i HR´s organiserande, nämligen att först definiera vilket VÄRDE HR har för alla sina kundgrupper, såväl internt som externt.
Dave Ulrich tar upp detta i sin bok "The HR Value Proposition". Han menar det är ytterst väsentligt att HR svarar på frågor som . "Varför ska jag lyssna på dig?". Att titta på VÄRDET som HR´s aktiviteter har för dess kunder, inte bara aktiviteten i sig.
Missar man det så spelar det ingen roll om man organiserar i Shared Service Centran eller inför Business Partners eller ej. Man missar målet och åstakommer inte en sann HR transformation.
Och det är DETTA som är grunden i mitt HR tänk!
|