Konsten att säga NEJ

2007-10-23 -

Med anledning av Giselas blogg och hennes strävan att söka arbete kom jag att tänka på en kvartalsskrift från Alumni  och en artikel där om "Unhappy job seekers can damage your brand"  Där en undersökning visat att företagen inte hanterar sin rekryteringsprocess så bra som de har kunnat göra. En av fyra kandidater uppgav att de hade fått en dålig behandling när de sökt arbete.

Skadan stannar inte hos den arbetssökanden, personen i fråga delar sin erfarenhet med andra och man har konstaterat att 55% pratar minst med tre andra om hur de blev behandlade, 10 % talar med minst tio personer och 1 % talar om hur de blev behandlade i en blogg. Men det slutar inte med att bara prata 53 % bojkottar även företagets produkter och så vidare.

Jag är tyvärr helt övertygad om att vi har en hel del att lära när det gäller våra rekryteringsprocesser i Sverige när vi synar dessa siffror närmare. Jag har inte stött på någon som kan säga att de rättigenom har blivit bra bemötta för det är en konst att säga nej till en jobbsökande. Det är betydligt lättare att negligera, vara tyst eller komma med ett kort påstående att det fanns fler kompetenta sökande med bättre erfarenhet.

Jag själv skulle kunna rada upp en mängd företag, men jag anser att framförallt så har bemannings och headhunter branschen en hel del att fundera över och arbeta med, även de som publicerade artikeln. Den erfarenheten grundar jag på tiden som köpare av tjänsten, tillfrågad och som arbetssökande, jag är inte imponerad. Har ibland funderat på att göra en egen 10 i botten lista över sämsta företag, men även en 10 i topp lista. Något för branschens etikråd kanske?


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Maria Dedic
2007-10-23 13:49:28 - Hej Magnus

Tänk att många företag fortfarande är så dåliga på marknadsföra sig själv, det handlar ju faktiskt till stor del om det i en rekryteringsprocess. Om vi (företag och organisationer) vill ha kompetenta medarbetare måste vi själv vara kompetenta när vi tar emot våra sökande (potentiella medarbetare, kunder, besökare, praktikanter, säljare eller vem det nu må vara) och försöka göra rekryteringsprocessen till en positiv upplevelse oavsett om den sökande får jobbet eller ej. Ett telefonsamtal till alla som varit på intervju där man ger konstruktiv feedback till de som intervjuats borde verkligen inte vara för mycket begärt.

HR måste se rekryteringsprocessen som en viktig del av företagets marknadsföring. Jag vet inte om användandet av rekryteringsföretag bidrar till att upplevelserna av processen är mer negativ men det skulle inte förvåna mig.

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-23 14:54:53 - Hej Maria
Kan inte annat säga än att jag håller med dig fullt och fast.

Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2007-10-24 14:16:48 - Konsten att säga nej...????
Är det verkligen så svårt????
Jag anser att det är mycket enklare att vara ÄRLIG OCH TYDLIG, det kan såra någon på mycket kort sikt, men vinner i längden.

Att tiga och inte "våga" säga som det är, t.ex när man vet att en arbetssökande inte har en ringaste chans till en viss anställning gynnar ingen.

Fega chefer överhuvudtaget är inget att ha varken för företaget eller för de som är underställda honom.

Är man chef skall man "KLARA OCH VÅGA AGERA CHEF".

Man kan uttrycka allting på olika sätt och med lite sunt förnuft ( examen i retorik behövs inte bara man tänker lite ), så en arbetssökande kan lämna tankarna på att få den sökta tjänsten utan att vara förgrymmad. Det vinner i längden att vara tydlig och framförallt inte tiga...då skapas rykten och irritation... Nä fram för chefer som vågar vara ärliga och tydliga.

Själv är jag lite engagerad i politiken, där vinner man verkligen genom att vara ärlig och tydlig, där är det viktigt att vi jobbar för att bygga upp förtroendet för politiker som har avtagit "lite" med åren....inte lova mer än vad vi VET att vi kan hålla utan uttala oss om att vi skall kämpa för att nå dit vi vill nå.

Egentligen gäller det även i näringslivet, både på global och lokal nivå. Förtroende vinner i längden.

Jeanette Hemmingsson..

Postat av: Jeanette Christine Hemmingsson
2007-10-24 14:32:11 - ...det gäller även om man har "MEDVETNA FÖRDOMAR" *L*
varför inte "våga säga som det är".

...alla vet och förstår ju ändå att de blir ratade för att de är invandrare eller udda på andra sätt....
.......fast det allra bästa är att börja se på kompetensen framför om mormodern är född i något annat land....vi har diskuterat det tidigare men det är en ack så viktig fråga att börja våga ta vara på mångfalden.

Däremot undrar jag så mycket varför "många" har så vettiga åsikter när de pladdrar med munnen, men sedan inte vågar börja leva därefter.....
....vuxna människor på 2000-talet bör väl kunna börja "våga" leva efter vad de själv egentligen tycker.

Tekniken går framåt i rasande fart, men hur är det med människors mentalalitet???? Den verkar stå kvar på stenåldersnivån och gå tillbaka till "GÅ" vid varje generation.

---Våga lite mer, och var ärlig och tydlig.---

Jeanette Hemmingsson

Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-25 00:01:50 - Hej Jeanette Christine
Det är svårare än man tror att säga till en person att de inte får jobbet och de kan gå därifrån med positiva tankar och nya utmaningar i sikte. Det är mycket lättare för en stressad chef eller rekryterare att vara kort och rak, eller helt enkelt negligera. Sedan är det lättare att prata om det än att göra det. Men främst behövs det en allmän skärpning inom området i Sverige, speciellt hos de externa leverantörerna av kandidater till företagen.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se