Att lobba är nödvändigt
2008-02-15 - En viktig arbetsuppgift bland HR är att lobba runt i organisationen. Tyvärr kom Lobbyism in väldigt sent i Sverige och betraktas inte som riktigt rumsrent i alla kretsar. Men jag tror att en framgångsväg för HR arbetet är just att lobba för sina frågor, det är viktigare att framgångsrikt lobba i företaget än att sitta i ledningsgruppen. Det här med ledningsgruppen är ofta fortfarande ett kärt diskussionsämne, men hur många sitter inte i ledningsgruppen som "gisslan" med personalfrågorna sist på agendan och som ofta inte hinns med eller måste kortas ner väsentligt. Lobbying borde vara ett ämne vid studierna på PA-programmet. Själv har jag skaffat material om hur man registrerar in sig som lobbyist i Bryssel. Det är ju trots allt så att Bryssel påverkar HR-arbetet i större grad än vad svenska regeringen gör och då är det ju intressant att veta vad som kommer och kanske påverka. Eller ska man överlåta det åt andra, men tyvärr finns inte HR-kunskapen därnere så det blir tunt med den representationen.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Maria
2008-02-15 10:30:09 -
Hej Magnus, Jag håller med om att HR innehåller en stor mängd lobbying. Vi kanske inte uttalar det som en arbetsuppgift men nog är det en av våra viktigaste och vi lobbar på många håll i organisationerna, VD, ledningsgrupp, chefer, medarbetare och till fack. Jag menar att vi både lobbar mycket samt även arbetar outtalat med PR både externt och internt.
Om du har möjlighet hoppas jag att du tar nästa steg och blir lobbyist till Bryssel. Maria
Postat av: Magnus Dalsvall
2008-02-16 13:29:57 -
Hej Maria. Tack för din kommentar. Jag tycker att framgångsrik lobbying är viktigare än att sitta som "gisslan" i ledningsgruppen. Det utförs idag, men kan bli bätter och mer strategisk. Finns bara tiden ska jag nog se till att försöka bli en registrerad lobbyist, kanske med tankesmedjan?
|