Psykosocial spilltid och Befor
2008-07-26 - Vad jag färstår av Anders Larson VD Befor, så har de blivit väldigt hårt generaliserande av journalisterna på SDS och SvD. Det blir väldigt lätt ett letande av lättförtjänta poänger och rubriker än en seriös bedömning av produkten. Därför skrev man om "skitsnack" istället för att som andemeningen med metoden är att se hur människor mår ute på sina arbetsplatser. Här nedan en kommentar från Befor angående föregående blogg. Jag tycker att rätt ska vara rätt så jag publicerar stora delar av Anders Larsons kommentarer här. Kommentarer från Anders Larson Befor International AB Detta är en alltför hård generalisering från journalisterna på SDS och SvD. Vad som framkommit när vi presenterade detta var att 65-70% av de undersökta företagen dvs våra kunder hade en psykosocial spilltid som låg i häradet 8-12%. Dvs inte alla företag. Målet är att få ner denna % -sats. Inte på bekostnad av medarbetarna utan att ha medarbetarna med sig som delaktiga, engagerade och motiverade ... att de trivs bättre på sin arbetsplats. Syftet är inte att bedriva gamla tidsstudier. Här finns det en stor risk att vår metod tolkas att vara likvärdig med dessa. Vi vill genom att få fram en prislapp skapa ett fokus på "dåliga processer". Vår erfarenhet är att företagsledningar får upp ögonen för att något borde göras när de ser vad det kostar. Skitsnack eller som vi kallar det psykosocial spilltid måste finnas ... det är en ventil för medarbetare och chefer att kommunicera ... att det finns en öppenhet. Denna kommer aldrig att bli noll och ska inte vara noll utan den ska ses som en viktig del i verksamheten. Det måste vara högt i tak ... man måste få lov att vrida och vända på saker. 1-3 % ska ses som ett mål. Men det beror helt och hållet på hur det ser ut, i vilken fas företaget eller organisationen befinner sig i. Man kan ju bara tänka sig vad medarbetarna på Sony Ericsson känner just nu. Visst skapar det tankar och en oro om vad som komma skall. Är det jag som ska lämna skutan eller? I sådana här situation stiger spilltiden och den gör det pga naturliga skäl. När vi mäter den psykosociala spilltiden ser vi till faktorer som oklarhet och dålig struktur i arb.uppg som leder till diskussioner. Hur detta påvekar den enskilda medarbetaren och hur detta ska redas ut med kolleger och chefer. Vi ser även till relations- och samarbetsproblem som finns dels hur det påverkar den enskilda medarbetaren och kollegerna och chefen mm. Det handlar om för oss hur människor mår på sina arbetsplatser utifrån ett psykosocialt perspektiv. Vi har skapat Befor som verktyg för att förbättra möjligheterna att kunna driva olika insatser och processer för att medarbetare och chefer ska må bättre på sina arbetsplatser. Vi vill inte hoppa på chefer generellt utan alla har sitt ansvar att alla mår bättre. Vi har skapat Befor för att företagsledningar och HR-funktioner lättare ska kunna få gehör. HR vet många gånger vad olika processer kostar men när de får frågan vad vi som företag tjänar på de här insatserna är det svårt att svara i kronor och ören. Genom att Befor mäter före och efter insatser får företagsledningen svart på vitt om det har varit lönsamt eller inte.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Raymond
2008-07-26 20:33:46 -
Hej Magnus!
Ännu ett intressant område du lyfter.
Jag tycker att Anders Larson gör ett tappert försöka att spegla hans syn på saken, men han förefaller en aningen naiv om han tror att inte Befor kommer att missbrukas av företagsledningar.
|