Vägverket på tunn is

2008-05-17 -

Fick ett brev från Vägverket om "Beslut om expeditionsavgift" trängselskatt.  Det är inte ofta jag tar in bilen i stan så jag visste när och att jag betalat avgiften. Tittar på kvittot, det är betalat så nu börjar dansen. Jag måste enligt beslutet betala först in 105 kronor och sedan begära rättelse skriftligt. Sedan får jag i bästa fall tillbaka pengar på en postavi som man måste lösa in för 40 kr, att ha pengarna tillgodo går inte. Det tar tid, och kostar pengar för ett misstag som Vägverket har gjort. Tänk om ICA handlarna gjorde samma sak när de genom bonuskorten kan se vad du har köpt ,skickar ett brev till dig med att vi tror inte att du betalade för dessa varor. Vill du överklaga så får du först betala varorna (en gång till) sedan får du skriva ett besvär där du bifogar kvittot på inköpen. För hur många sparar kvitton. Nu kommer det inte att hända för ICA handlarna månar om sina kunder, men vägverket kör sin myndighetston, varför då? är de bättre än skojföretagen som skickar ut falska fakturor och sedan kräver in betalningar?

Vad har detta med HR-att göra undrar vän av ordning? Jo jag får bilden av Vägverket som en tung , stel och processorienterad organisation där ordet flexibilitet och affärsmässighet inte finns med i deras manual. De förlorar image i alla fall i mina ögon som en attraktiv arbetsplats.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Tommy Viklund
2008-05-19 16:48:09 -

Hej, då jag skriver lite om processorienterade organisationer just nu så måste jag opponera mig då processerna i den bästa av världar ska vara inriktade på kunden. Men det kanske inte är avgiftsbetalaren som är kund? Kommer osökt att tänka på Skatteverkets servicepolicy ”Vår service ska underlätta för alla att göra rätt för sig.” – kanske något för Vägverket.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-05-19 18:17:33 - Hej Tommy

Du har säkert rätt, var mer frustrerad vid ögonblicket. Men jag misstänker dock att Vägverket har en "ta betalt process" som inte inbjuder till smidighet mot de som ska göra rätt förs (eller som i detta fall gjort det). Skatteverkets servicepolicy skulle de nog må bra av, även om jag som småföretagare även råkat ut för dom med felaktiga beslutsbrev om inbetalningar och dyligt.

Tack för respons Tommy.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se