Vägverket på tunn is
2008-05-17 - Fick ett brev från Vägverket om "Beslut om expeditionsavgift" trängselskatt. Det är inte ofta jag tar in bilen i stan så jag visste när och att jag betalat avgiften. Tittar på kvittot, det är betalat så nu börjar dansen. Jag måste enligt beslutet betala först in 105 kronor och sedan begära rättelse skriftligt. Sedan får jag i bästa fall tillbaka pengar på en postavi som man måste lösa in för 40 kr, att ha pengarna tillgodo går inte. Det tar tid, och kostar pengar för ett misstag som Vägverket har gjort. Tänk om ICA handlarna gjorde samma sak när de genom bonuskorten kan se vad du har köpt ,skickar ett brev till dig med att vi tror inte att du betalade för dessa varor. Vill du överklaga så får du först betala varorna (en gång till) sedan får du skriva ett besvär där du bifogar kvittot på inköpen. För hur många sparar kvitton. Nu kommer det inte att hända för ICA handlarna månar om sina kunder, men vägverket kör sin myndighetston, varför då? är de bättre än skojföretagen som skickar ut falska fakturor och sedan kräver in betalningar? Vad har detta med HR-att göra undrar vän av ordning? Jo jag får bilden av Vägverket som en tung , stel och processorienterad organisation där ordet flexibilitet och affärsmässighet inte finns med i deras manual. De förlorar image i alla fall i mina ögon som en attraktiv arbetsplats.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Tommy Viklund
2008-05-19 16:48:09 -
Hej, då jag skriver lite om processorienterade organisationer just nu så måste jag opponera mig då processerna i den bästa av världar ska vara inriktade på kunden. Men det kanske inte är avgiftsbetalaren som är kund? Kommer osökt att tänka på Skatteverkets servicepolicy ”Vår service ska underlätta för alla att göra rätt för sig.” – kanske något för Vägverket.
Postat av: Magnus Dalsvall
2008-05-19 18:17:33 -
Hej Tommy
Du har säkert rätt, var mer frustrerad vid ögonblicket. Men jag misstänker dock att Vägverket har en "ta betalt process" som inte inbjuder till smidighet mot de som ska göra rätt förs (eller som i detta fall gjort det). Skatteverkets servicepolicy skulle de nog må bra av, även om jag som småföretagare även råkat ut för dom med felaktiga beslutsbrev om inbetalningar och dyligt.
Tack för respons Tommy.
|