#525. Pandemin och HR
2009-07-21 - Vilken beredskap och roll ska HR ha inför en pandemi? Tidningarna skriver för fullt nu om att upp emot tre miljoner personer i Sverige kan insjukna i svininfluensa i höst, samt att de tär dålig beredskap hos myndigheterna och att det kan slå ut viktiga samhällsfunktioner. Jag tror först och främst så gäller det inte att gripas av panik men att man gott och väl kan ta fram lite olika handlingsplaner om vissa centrala funktioner blir utslagna under en period. Till exempel om lönekontoret insjuknar mitt i lönekörningen, kundservice blir underbemannat, med mera. En frågeställning man kan ha är hur gör man med personer som alltid går till jobbet fast de känner sig lite krassligare, hur får vi dom att stanna hemma när det kliar lite i halsen? Problemet anses ju oftast vara de som alltid sjukskriver sig i tid och otid, men hur gör vi med dom som helst av allt vill "stupa på sin post"? Kan det underlätta med att arbetsgivaren betalar karensdagen om folk stannar hemma för säkerhets skull under en begränsad period? Ska företaget uppmuntra till att ta vaccinet? Hur ska vi göra med tjänsteresorna till England, ska man då sitta i karantän hemma några dagar och kanske då få möjlighet att arbeta hemifrån? Ja nog finns det lite HR-frågor att fundera på, eller så kan man sticka huvudet i sanden och låta allt blåsa över och hoppas att allt kommer att gå bra i alla fall. Vilket det nog kommer att göra. Men vad gör ni, eller inte gör?
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|