|
#516. Pinsamt att certifiera kreativitet
2009-06-14 - Det pågår en kampanj att certifiera HR-arbete. Jag tycker att det är ett pinsamt försök att byråkratisera kreativt arbete. Det enda det eventuellt kan skänka legitimitet för är alla dessa organisationskonsulter och chefscoacher som aldrig varit ute och arbetat/haft anställning på ett företag, och därmed aldrig varit chefer ute i verkligheten. De kan bli certifierade enligt någon (oftast) amerikansk metod som de med en nästan religiös framtoning försöker pådyvla organisationerna. Nej den som drar den största vinsten här är nog certifieringskonsulterna och VD:n för det här certifieringsinstitutet när hon/han hämtar ut sin lön.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här! http://www.noden.se/vtt
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|