#505. Gästblogg om tillit och kontroll
2009-05-13 - Kjell Lindström Noden gästbloggar idag med följande mycket läsvärda inlägg.
Tillit och förtroende är viktiga ingredienser i all organiserat liv. VD:ar får sparken för att de förverkat sitt förtroende. Människor stannar kvar i sina verksamheter för att de känner tillit och lojalitet. Problemet med tillit och lojalitet är att det är svårmätbart och subtilt. Därför strävar de flesta organisationer idag efter att ersätta tillit med olika kontrollsystem. Ju högre grader av osäkerhet, desto högre krav ställs på tillit, eller kontroll. Följden har blivit att vi de senaste åren ha gått mot allt mer kontrollerade organisationer. Allt mer registreras, följs upp, mäts och värderas. Controllern har fått en central position. Ett problem är att människor växer när man känner att man får förtroende. Kontroll leder mest till att administrationen växer. De flesta företag har en otrolig koll på vart pengarna tar vägen, men ingen som helst aning om vad kontrollapparaten kostar. Om vi ska skapa kreativa organisationer som tar oss ur krisen. är det kanske dags att återigen våga lita på tilliten som kraft. Kjell
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: nina hedlund
2009-05-13 11:30:46 -
Trevligt med en gäst! Och med tillit!
Postat av: Nathalie
2009-05-14 09:01:43 -
Så sant,och med en hög grad av kontroll ökar inte bara administrationen och kostnaderna utan signalerar även misstänksamhet och så flyger tilliten ut genom fönstret och vi förlorar kreativitet och kompetens.
Postat av: Niklas
2009-05-15 11:59:44 -
Nä precis kontroll gör ju bara så man vill motarbeta organisationen, plus att det ofta inte mäter på relevanta grejer heller
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-05-16 12:46:55 -
Så sant Nathalie och Niklas och ändå så arbetas det så hårt från HR-håll att arbeta mer med kontroll.
Postat av: Gunilla Arneström
2009-05-19 12:45:58 -
ja,tyvärr är det så.Politiker kräver ju uppföljning i allt och inget till ofta fejkande siffror bara det ser bra ut på papper.Det som har blivit ett stort problem de sista åren och inte bara i denna lågkonjuktur är: Det är helt ok, att inrätta nya tjänster för kontroll,däremot inte öka personal på basplan tex. vård och omsorgspersonal , där skall minskas istället.Vilket förtroende ger detta.!
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-05-19 19:44:37 -
Hej Gunilla
Visst är det som du skriver, Vet någon egentligen vad kontrollen kostar och om det står i proportion till vad det eventuellt ger. Fortsätter trenden som du pekar på så har vi inga basuppgifter kvar utan alla springer och kontrollerar varandra.
Postat av: Filip Thorsén
(http://www.bcarena.org)
2009-05-20 11:58:58 -
Magnus,
Apropå kostnaden av kontroll: Jag är grundare av ett bolag som "kontrollerar" vad administrationen av intern styrning & kontroll kostar. Anledningen är att bolaget The Information Company (www.theinformationcompany.se) har ett ansvar att dessa processer fungerar hos sina kunder. En del av att det fungerar handlar just om att processen skall ge mer än det kostar i tid och pengar (inklusive t ex informationssystem). Så svar ja, det finns någon som vet detta - iallafall om man ser till de direkta kostnaderna.
Apropå kontroll vs tillit: min erfarenhet är att känslan av kontroll ofta föregår förmågan till att känna tillit. Ett konkret arbetssätt som bl.a. The Information Company använder är att stegvis ta bort kostsamma kontrollprocesser t ex individuella nyckeltalsuppföljningar som kanske tom är beteendehämmande. Det är svårt att övertyga en nervös VD om att skrota uppföljning. Men det går att argumentera för att stegvis "nedrusta" och förbättra till förmån för det absolut viktigaste informations- och kommunikationsbehovet.
Postat av: Gunilla Arneström
2009-06-06 10:36:53 -
Jag arbetar själv i offentlig sektor och om 50% av den tiden som vi sysslar med uppföjlningar och inlämna rapporter vid stopptiden skulle användas till något annat,då vore jag nöjd!Vi skall också analysera enkätsvaren och diskutera vad som är bra och dåligt(är en form av uppföjlning). Läsa handlingar som får vi kvällslittratur.Nyckeltal kan vara bra ibland ,men i offentligt sektor tycker jag att päron och äpplen jämförs,då förutsättningarna är olika i alla kommuner.Tid för reflektion i vardagsarbetet vore mycket bättre.
|