#553. Stereotypa platsannonser?
2009-11-13 - Strukturerad, självgående, initiativrik och prestigelös är de vanligaste egenskaperna som man skriver om i platsannonserna enligt en ny undersökning som tas upp i UNt.SE
Textanalysföretaget Saplo har granskat språket i tusentals platsannonser och drar slutsatsen att det är individualisternas tid på arbetsmarknaden. Själv har jag många gånger funderat över vad prestigelös står för vid en platsannons. Betyder det att du inte får så hög status i organisationen som tjänsten säger i annonsen eller vad.
Jag håller med som en av personerna som intervjuades som menade att jobbannonser är oftast tråkiga med ett trist språk och väldigt få som sticker ut. Men det beror väl på att vi gör som vanligt och följer efter alla andra.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckans trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här!
http://www.noden.se
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Jeanette Hemmingsson
2009-11-23 11:50:27 -
Det är en sak att vara duktig på att sälja sig själv, och en annan att i verkligheten visa vad man kan prestera. Det är inte bara egenskaper som är viktiga. Talanger, intressen, egenskaper ska timas med kreativitet också...å vilja.
Hur fastställer en rekryterare, att arbetssökanden har de egenskaper han utger sig för att besitta?
En intervju och IQ-test säger egentligen ingenting om kreativiteten som jag ser det. Däremot ger provanställningstiden bättre uppfattning.
Jag förstår så väl att man ofta vill anställa de man redan känner eller redan jobbar inom företaget, dom har man ju redan en bild av hur de jobbar.
Jag högaktar bra rekryterare...de har ett viktigt och jättesvåååårt jobb.
// Jeanette
|