#599. 100% arbetstid, lönsamt i längden?
2010-04-07 - Det hade kunnat vara ett aprilskämt, men tyvärr finns det nog substans bakom det. Jag undrar hur tänker man som ledare för ett gäng (oftast) ungdomar när man som på en Burger King restaurang i Malmö tvingade sina anställda att stämpla ut när de behövde gå och kissa, ha kortare raster, matraster med mera. Anställda var tvungna att sitta ombytta och klara utan lön för att kunna rycka in när det uppstod ett behov av att plocka in fler resurser.
Visst finns det alltid en dröm av att kunna maximera lönsamheten, men det finns gränser hur man kan bete sig, i alla fall om man vill vara en attraktiv arbetsgivare och locka till sig bra personal.
På Burger Kings hemsida står det att ”Hej kompis! Vill du bli en del av vår familj?
Japp! Du hörde rätt. Vi betraktar faktiskt vår kära personal som familjemedlemmar. För oss på Burger King är det väldigt viktigt att du trivs i jobbet”. Osv.
Det måste brista i kommunikationen på något sätt och det man eventuellt tjänat på att tvinga folk stämpla ut för att gå och kissa har man nu förlorat mångfalt med det dåliga rykte de fått.
Hur fungerar egentligen HR på Burger King? Hur kan något sådant få inträffa, eller är felet att de inte har någon HR avdelning? Dom verkar inte i alla fall ha satt några spår i verksamheten, men hittat på fina floskler på hemsidan. Sådant genomskådas snabbt.
Läs gärna artikeln i Metro HÄR.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|