#579. Snygga kommer oftare på anställningsintervju

2010-02-04 -

Många idag skickar med en bild av sig i sin jobbansökan. Svensk forskning av idag visar att vi sållar ut mer eller mindre (o)medvetet bort personer som ser mindre bra ut till förmån för de som ser snygga ut. Sannolikheten att bli kallad till intervju är större om du är snygg trots likvärdig meritföreteckning.

Mitt ”råd” till de som skriver ansökningshandlingar är att sätt in en bild på en snygg person (med deras tillåtelse) som ni bifogar ansökan. Naturligtvis får ni inte skriva något om att fotot föreställer er, utan lämna det utan kommentar. Ni har större chans att komma till intervjun och vad ska rekryteraren säga? Att han kallat er på intervju för att ni såg så snygg ut – knappast, det är väl meriterna som är det viktiga och vad man kan bidra med för företaget.

Så det är med stor skepsis som jag ser på värdet av foton i ansökningshandlingar, möjligen efter att man har varit där på intervju för att rekryteraren lättare kan komma ihåg personen. Lycka till med ansökan och kom ihåg att tänka framåt vad ni kommer att bidra med/utveckla till företaget istället för att lägga för mycket krut på historiebeskrivning. Det som ligger bakåt i tiden intresserar enbart kontrollfreaks som har svårt att blicka framåt och tänka nytt, om jag får generalisera.


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Tanja
2010-02-04 09:22:37 - Ja de där med snygga e dessvärre sant, estetisk kompetens som sagt (kunna se bra ut och kunna tala bra samtidigt).



Jo jag vet att man har internetbanker redan där man samlar folks CV och profiler men de är också så tråkiga och opersonliga, jag tänker mig mer en helt egen sida, en egen hemsida eller liknande som man enkelt kan arbeta och uppdatera själv och sen när man söker jobb är det bara skicka med URL adressen! hihi! Något ditåt!

Postat av: Magnus Dalsvall
2010-02-04 11:05:37 - Hej Tanja. Jag tycker att det är en fantastisk idé, man har en egen "marknadsföringsplats" på nätet.

Postat av: tanja
2010-02-04 14:02:34 - ja Magnus!



precis så man har en egen plats dit man hänvisar så har man olika ljudfiler och filmklipp där tex så kan arbetsgivaren välja vad han vill lyssna på eller vilka bildklipp som han vill se, vill han tex lyssna på en kort berättelse om min uppväxt, familj, eller mina hobbyn?



kanske kan vill höra mig kort berätta om mina drömmar och mål?



kanske han vill se mig i action där jag uppvisar lite social kompetens i en situation eller ett kort filmklipp där jag jag spelar basket och visar på min sportiga sida? sen finns de enkla verktyg hur man redigerar klipp/ lägger till bort klipp och ljudfiler och så!



så man enkelt kan anpassa!! en del ljudfiler och klipp ligger så klart alltid där så arbetsgivaren kan välja men sen så måste de kanske finnas något speciellt klipp om varför man vill jobba på just det företaget och så...



en egen marknadsplats alltså... som du säger!



Postat av: Jeanette Hemmingsson
2010-02-04 21:58:39 - Leeer....ja, kanske bra för att få jobb. Men frågan kvarstår, om man ser det från arbetsgivarens sida. Får de då rätt person till rätt jobb?



Kanske om man söker försäljarjobb eller marknadsförare L



Själv slet jag som ett djur på en långvarig praktikplats och gjorde mig oumbärlig. Till slut förstod de sitt eget bästa L

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se