#567. SEB-bonusen skadar affären?
2010-01-14 - Jag skrev tidigare en blogg om ”bonusar som en snara kring halsen” och nu har vi diskussionen som pågår om SEB:s bonusar.
Det skulle vara intressant att höra hur HR-avdelningen på SEB motiverar att bonusuttaget är större än vinsten på företaget. Det kan inte vara det affärsmässiga som ligger i fokus i alla fall, eller att de har gjort ett exceptionellt bra arbete när de ligger bland de som levererat bland de sämsta och har varit tvungna att få ett aktieägartillskott för att kunna arbeta vidare.
I vilket fall som helst så är det ingen vidare publicitet som banken får och förhoppningsvis har man räknat med det och tyckt att det var värt det. Eller har man bara varit naiva och blåögda och anammat synsättet att HR enbart ska vara tysta och inte ifrågasätta utan endast effektuera vad ledningen vill. De tror som så många andra att ”tystas HR vinner”. De vinner i alla fall ingen respekt i omgivningen eller ens i företaget med den strategin.
Klart att bra arbete där man överträffar sina mål ska kunna belönas, men nu har jag ett intryck att bonusen finns enbart som en löneförstärkning än ett led i "performance management"
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|